15.10.2018

Asiakascase: Numeraalin synty

Joskus sitä tuntuu olevan jumissa jonkun asian kanssa, eikä pääse mitenkään eteenpäin. Näin oli käynyt tilitoimistoyrittäjä Sanna Löfgrenille, johon tutustuin alkuvuodesta Nokian Yrittäjien hallitustyön kautta.

Sannan äiti, Anja Laakso, oli jäänyt hiljattain eläkkeelle heidän yhteisestä yrityksestään. Tämän takia Sanna halusi päivittää yrityksensä brändiä ja vaihtaa samalla koko yrityksen nimen, koska Kirjanpitopalvelu Laakso & Löfgren Oy ei tuntunut enää sopivalta.

Toukokuu: Uusi nimi yritykselle

Sen lisäksi, että Sanna oli koittanut itse miettiä uutta nimeä yritykselle, hän oli pyytänyt siihen ulkopuolista apuakin. Vaikka ehdotuksia oli tullut kymmeniä, ei sitä oikeaa nimeä vain tuntunut löytyvän.

Vehree tarttui haasteeseen ja antoi muutaman ehdotuksen lisää. Sanna tykästyi yhteen uusista ehdotuksista, ja Numeraali oli syntynyt.

Vehree Blogi: Numeraalin logon suunnittelu
Numeraalin logossa oleva > -merkki toimii myös graafisena elementtinä, joka nivoo yhteen logon ja sloganin.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Numeraali viittaa numeroihin, joten se sopii taloushallintoalan yrityksen nimeksi kuin kypärä päähän. Koska Numeraali tulisi tarjoamaan perinteisen kirjanpidon lisäksi myös taloushallinnon neuvontapalveluita, muovautui sloganiksi Enemmän kuin tilitoimisto.

Kesäkuu: Markkinointisuunnitelma ja palvelun tuotteistaminen

Koska Sanna halusi panostaa markkinointiin ja tehdä siitä järjestelmällistä, päätettiin Numeraalille tehdä markkinointisuunnitelma. Kaksi puolen päivän workshoppia Vehreen oranssilla sohvalla, useita kuppeja kahvia (plus muutama keksi), ja lopputuloksena oli markkinoinnin vuosikello. Se antoi Sannalle konkreettisia eväitä markkinointitoimenpiteiksi vuodeksi eteenpäin.

Numeraali haluttiin saada erottumaan kilpailijoista, joten palvelu päätettiin tuotteistaa helposti ostettavaan pakettimuotoon. Palvelupaketeille kehitettiin omat ilmeet, sisällöt ja hinnat. Myös pakettien nimet nivoutuvat yhteen yritykselle kehitetyn ilmeen kanssa.

 Vehree Blogi: Numeraali - Palvelun tuotteistaminen
Keväällä Vehreessä työkokeilussa ollut Ella Kivelä laati Numeraalin tuotepaketeille persoonalliset kuvitukset.

Elo-syyskuu: Visuaalinen ilme ja nettisivusto

Kesälomien jälkeen projektin aloituksesta oli kulunut jo yli kaksi kuukautta, kun visuaalisen ilmeen ja internet-sivuston suunnittelu pääsi kunnolla käyntiin.

Sanna halusi Numeraalin visuaaliseen ilmeeseen jotain räväkämpää kuin perinteistä tilitoimistoon liittyvää pönötystä. Syntyi idea nostaa visuaaliseen ilmeeseen Sannan moottoripyöräharrastuksen teemaa. Nettisivustoa varten käytiin ottamassa valokuvia Tehdassaaressa, ja ilmettä täydennettiin myös netin kuvapankkikuvilla.

Vehree blogi: Numeraalin valokuvaus Nokian Tehdassaaressa
Vehree valokuvasi Numeraalin yrittäjän, Sanna Löfgrenin moottoripyöränsä kanssa Nokian Tehdassaaressa syksyn kuulaassa valossa. Myös yrityksessä työskentelevä Sini Löfgren pääsi mukaan kuviin Joponsa kanssa.

Vehree Blogi: Numeraali - Internet-sivuston suunnittelu ja toteutus
Moottoripyöräteema jatkuu läpi koko Numeraalin nettisivuston.

Lokakuu: Aika keskittyä olennaiseen

Numeraali-projekti alkaa olla suunnilleen paketissa Vehreen osalta. Nyt kun markkinointiviestinnän pohjatyöt on kunnossa, Sanna pääsee keskittymään omaan työhönsä.

Sanna kommentoi yhteistyötä seuraavasti: ”Erityisesti olen iloinnut siitä, että pääsin nimenkeksimisen tuskasta. Ja tykkäsin siitä, että hoitelit tarrat, kyltit ja käyntikortit tilaukseen, niin hommat meni eteenpäin jouhevasti ja säästi omaa aikaani. Ja hyvä, että kyselet ja muistuttelet, että onko markkinointisuunnitelman vuosikelloa toteutettu. On ollut mukava tehdä yhteistyötä ja olen ollut varsin tyytyväinen jälkeen.”

Tyytyväinen asiakas on paras palkinto.

Sami Karjalainen

Asiakascase: Numeraalin synty
Takaisin Blogi-sivulle