BlogiSami Karjalainen2019-01-11T22:15:47+03:00

Vehree Blogi

Vehreen Blogi käsittelee maanläheisen mainostoimiston arkea, töitä, asiakascaseja, mainontaa, kokemuksia ja näkemyksiä.

”Tämä sivusto voi olla hakkeroitu” – apua, mitä teen?

Asiakasyrityksen nettisivusto hakkeroitiin hiljattain. Kyseessä oli ns. Japanese keyword hack. Kyseinen hakkerointi ilmenee lähinnä googlettaessa yritystä: Googlen hakutuloksissa näkyy japanilaista tekstiä ja kuvahaussa ylimääräisiä kuvia, joissa niissäkin on japanilaista tekstiä. Nettiosoitteen perässä on Googlen varoitusteksti: "Tämä sivusto voi olla hakkeroitu".

Graafikko, joka ei osannut piirtää

Minä olen graafinen suunnittelija, joka ei osaa piirtää. Tai ainakin, jos piirtäminen määritellään niin, että osaa luoda omasta päästä käsin piirtämällä vaikkapa sarjakuvamaisia hahmoja ja kuvia. Osaan kyllä piirtää mallista, mutta en osaa luoda uutta käsin piirtämällä, puhtaasti omasta mielikuvituksestani.

Miten minusta tuli yrittäjä?

Kaksi vuotta mainostoimistoyrittäjänä on näyttänyt minulle lähinnä yrittäjyyden hyviä puolia. Ylöjärveläiset ovat löytäneet Vehreen, keskellä metsää toimivan maanläheisen mainostoimiston, missä syntyy logoja, esitteitä ja nettisivuja. Vain yksi asia harmittaa: olisi pitänyt perustaa yritys jo paljon aiemmin!

Mihin se työpäivä kuluikaan?

Minulla tuli taannoin puhetta työajan käytöstä ja sen tehokkuudesta kollegani ja kilpailijani, Velhovision Maaret Borgin kanssa. Vertailimme työajan seurantaan käyttämiämme tapoja. Itse olin aiemmin kirjannut kuhunkin projektiin käytetyn työajan ylös perinteiseen Excel-taulukkoon. En kuitenkaan ollut kiinnittänyt huomioita siihen, kuinka paljon työpäivästä kaikkiaan menee asiakastöihin.

Vehreen vuosi 2016

12 nettisivustoa, 7 logoa. Lukuisia julisteita, flyereita, mainoksia. Rokotuskortti, ikkunateippaukset, pari kylälehteä. Eläinlääkäriasema ja pianoseura, ravintoloita ja tietoliikenneverkkoja. Urheiluseuroja, vyöhyketerapiaa ja lähiluontoretkiä. Vuosi 2016 on ollut työntäyteinen vuosi.

Värillä on väliä

Eräs asiakkaani pohdiskeli, miksi Suomessa käytetään niin säästeliäästi värejä: ”Ollako tosi rohkea vai pelatako varman päälle? Koko meidän ympäristö on vain harmaata-valkoista-mustaa. Eikö mainonnassakaan uskalleta olla värikäs?"

Yrittäjyys on vastuuta ja vapautta

Vuodenvaihteessa tulee pari vuotta täyteen siitä, kun perustin Vehreen mainostoimiston. Olin sitä ennen toiminut useita vuosia AD:na tamperelaisessa mainostoimistossa. Oman yrityksen perustamista olin haudutellut jo pitkään, kunnes lopulta rohkaisin mieleni ja tartuin tuumasta toimeen. Ja hetkeäkään en ole sitä päätöstä katunut. Mitkä ovat yrittäjyyden plussat ja miinukset?

Mistä aiheesta haluaisit lukea lisää?

Mitä olet aina halunnut tietää mainostoimistoista? Mikä mainonnassa askarruttaa, markkinoinnissa mietityttää?
Kerro se meille, niin kirjoitamme aiheesta Vehreen blogiin!