24.8.2017

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 2

Jo edellisessä blogitekstissä kävi ilmi, että graafisilla suunnittelijoillakaan ei aina kaikki käy kuin Strömsöössä. On mennyt logoja väärinpäin, tehty huonoja sopimuksia ja ystävyyssuhteet katkenneet työriitoihin. Tässä lisää graafikoiden mokia lähipiiristä.

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 2
Joskus graafisessa suunnittelussa kaikki ei mene kuin Strömsöössä. (Kuvituskuva, kuvitteellinen autoteippaus. Design: Vehree)

Tarkista, varmista ja vielä kerran tarkista!

Eihän se ole graafikko eikä mikään, jos painomateriaaleista ei ole virheitä löytynyt. Virheitä aiheuttaa usein kiire. Aineistot kannattaa luetuttaa ulkopuolisella, koska itse tulee sokeaksi virheille. Joskus mokailu voi tulla kalliiksi:

Tyypillisiä mokia ovat painetussa aineistossa olevat virheet tai lehteen on lähtenyt väärä ilmoitusversio. Virhealttiita ovat kampanjat, joissa on useita lähtöjä eri sisällöllä. Sisältöön liittyviä virheitä on ollut esim. typot, valkoinen logo overprinttinä tai taitto-ohjelman pikakomennon käytöstä aiheutunut moka. Ratkaisuna on ollut uudelleenpainatus tai uusi mainospaikka asiakkaalle omaan piikkiin ja nöyrät pahoittelut perään. Isoin itseaiheutettu moka taisi olla väärä aineisto Hesarin kokosivun ilmoitukseen ison asiakkaan lanseerauskampanjassa. Kustannukset olivat muistaakseni 30 000 euroa. Tämä moka tuli onneksi harjoiteltua ison työnantajan alaisuudessa, joten tilanteesta selvisin pelkällä tiukalla keskustelulla toimarin & esimiehen kanssa. Kustannukset menivät ko. yrityksen vastuuvakuutuksesta. Olen oppinut, että aineisto on syytä tarkistuttaa ja luetuttaa mahdollisuuksien mukaan aina jollain toisella henkilöllä, joka ei ole nähnyt materiaalia aiemmin. Ja vielä kerran tarkista ja varmista ennen aineiston eteenpäin toimittamista!

Erään alan ammattilaisen mielestä graafikoilla kannattaisi olla lähipiirissä lakimiehiä.

Ehkä pahin moka oli kun lehteen lähti väärä ilmo. Rahallahan siitä selvittiin. Onneksi ei ollut Hesari niin hinnat on ihan tolkulliset. Meillä virheitä koitetaan estää tarkistamalla ainakin isompia juttuja useampien henkilöiden kautta. Joillekkin alan opiskelijoille olen sanonut, että lakimies on graafikonkin paras kaveri.

Pysäyttäkää painokoneet!

Joskus virhe löydetään ajoissa, joskus puolestaan ei. Joskus painokoneet saadaan pysäytettyä, toisinaan taas ei.

Olen oppinut, että kommunikoimalla välttää leijonanosan ongelmista ja virheistä, mutta kuten konekirjoituksessakin näppäinten lyöntien nopeutuessa vihreiden määrä kasvaa. – – Urani alkupäässä tein ensimmäistä tabloiditaittoani. Kyseessä oli tapahtuman ohjelmalehti ja siinä oli tietysti paljon kuvia. Onnistuin määrittelemään kaikki valokuvat väärällä väriprofiililla ja asia huomattiin vasta painossa, kun lähes kaikki kuvat olivat ihan tukossa. Tabloidi painettiin Aamulehden lehtipainossa ja ymmärrettävästi siellä painokoneen pysäyttäminen ja uudelleen painaminen ei ole kovin halpaa puuhaa…

Ehkä mokailuja on yhdistänyt, että aikataulutus on mennyt tavalla tai toisella pieleen. Asiakkaan materiaali onkin ollut paljon laajempi kuin olen ymmärtänyt tai aloittamaan on päästy aivan liian myöhään. Opetuksena on ollut, että pitää tarkastaa kaikki mahdollinen ja selkeästi ilmoittaa, mitä aikataulussa pysyminen vaatii. Joskus on pysäytetty painokoneet, kun kannessa on ollut kirjoitusvirhe kirjailijan nimessä ja joskus kirjassa on huomattu virhe, kun kirjalähetys on jo asiakkaalla. Aina ei ole ollut oma syy, mutta näistäkin on oppinut, että jos joku asia yhtään epäilyttää, se kannattaa sanoa ääneen ja tarkastaa. Kaikki hommat on kuitenkin aina tehty ja mokista on otettu opiksi.

Monia pieniä virheitä mitä työssä tekee harvoin muut huomaavat: aineistokoot saattavat heitellä tai painolle on unohtanut speksata joku yksityiskohta, jolloin lopputulos on eri kuin mitä itse odottaa. Asiakas tai kollega ei välttämättä edes huomaa, ellei mainitse. Joskus moka on painon kanssa yhteinen, jolloin viulut jaetaan tasan. Mitään valtavan isoja summia ei kuitenkaan ole tullut korvausvastuuna vastaan, korkeintaan muutama tuhat euroa.

Haasteita kustannuksissa ja maksujen saamisessa

Joskus asiakas voi säikähtää kustannuksia tai pahimmassa tapauksessa maksusuoritukset ovat jääneet saamatta. Sopimusehdot ja vakuutukset kannattaakin siis pitää kunnossa ja kirjallisina.

Asiakas hätäili aikataulun kanssa, eikä koskaan kuitannut annettua kustannusarviota. Tästä on tullut opittua, että älä suostu aloittamaan työn tekemistä ennen kustannuksista sopimista. Tai jos työ on aloitettu/tehty, älä luovuta asiakkaalle mitään jatkossa hyödynnettäviä aineistoja ennen maksusuorituksen kotiutumista. Kannattaa myös olla tarkkana pitkissä projekteissa, joissa tilaus ja sitämyötä kustannukset muuttuvat matkan varrella. Mikäli tarkkaa kustannusarviota ei ole, kannattaa laittaa asiakkaalle väliaikatietoja missä suurinpiirtein mennään ja sopia välilaskutuksesta, mikäli kyseessä on pitkä projekti. Tällä välttyy monelta turhalta vääntämiseltä ja “hui kauheeta miten kallista” -kommentilta kun tehty työmäärä hämärtyy asiakkaan mielikuvissa. Suosittelen lisäksi lämpimästi hoitomaan yrityksen vastuuvakuutukset sekä kirjalliset sopimusehdot kuntoon.

Virheitä ei kannata pelätä

Tarinoista päätellen graafisten suunnittelijoiden mokat tuntuvat useimmiten johtuvan kiireestä. Vauhtisokeus johtaa mokiin, jotka voivat pahimmillaan tulla kalliiksi etenkin jos kyseessä on painoaineisto. Myös huolimattomuus ja osaamattomuus nousivat esille useissa tarinoissa, samoin kuin kommunikaation puute. Graafisen suunnittelijan kannattaa uskaltaa kysyä ”tyhmiä kysymyksiä”, mikäli ei ymmärrä jotain kohtaa toimeksiannosta.

Mutta virheitä ei kannata silti pelätä. Joku viisas on joskus hyvin sanonut: Se, joka ei tee virheitä, ei tee mitään muutakaan.

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 2
Takaisin Blogi-sivulle