19.8.2016

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa

Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla nettisivustosi saadaan nousemaan mahdollisimman korkealle hakukoneen (lue: Googlen) luonnollisissa hakutuloksissa. Optimoinnin tavoitteena on siis se, että sivustosi löytyy mahdollisimman monella keskeisellä sivuston sisältöä kuvaavalla hakusanalla.

Hakukoneoptimointia ei pidä sekoittaa hakukonemainontaan, jossa puolestaan maksetaan siitä, että Google näyttää sivustosi mainoksia klikkikohtaista maksua vastaan.

Miksi hakukoneoptimointia kannattaa tehdä?

Vaikka nettisivustosi olisi miten hieno tahansa, ei siitä ole mitään iloa, jos potentiaaliset asiakkaat eivät löydä sivustollesi. Harva nettiselaaja jaksaa kahlata useita hakutulossivuja läpi. Käytännössä siis, jos yrityksesi nettisivuja ei löydy tärkeimmillä hakusanoilla ensimmäisiltä hakutulossivuilta, harva potentiaalinen asiakas löytää myöskään nettisivuillesi. Eli yritystäsi ei ole olemassa.

Miten hakukoneoptimointi tehdään?

Sivuston sisällön hakukoneoptimointi alkaa oikeiden hakusanojen määrittelemisellä. Tässä vaiheessa täytyy asettua potentiaalisen asiakkaan asemaan. Otetaan esimerkiksi Vehree. Haluan, että yritykseni löytävät Googlesta erityisesti paikalliset, ylöjärveläiset yrittäjät. Ei siis auta, jos Vehree löytyy googlettamalla Vehree, vaan sen täytyy löytyä hakusanoilla mainostoimisto Ylöjärvi. Muita hyviä hakusanoja voisivat olla esimerkiksi nettisivujen suunnittelu, logosuunnittelu ja graafinen suunnittelu Ylöjärvi.

Kun hakusanat on määritelty, niitä pitää viljellä nettisivuilla eri paikoissa: sivun title-otsikoissa (selain-ikkunan yläosassa näkyvä sivun otsikko), sivun pää- ja väliotsikoissa, leipäteksteissä sekä kuvien alt-teksteissä. Käytännössä hakukoneoptimointi on siis pitkälti sivuston tekstien muokkaamista niin, että potentiaalisia hakusanoja käytetään mahdollisimman paljon.

Tekstisisällön lisäksi on myös muitakin asioita, jotka vaikuttavat Googlen hakutuloksiin. Tällaisia ovat esimerkiksi sivuston responsiivisuus (eli sivusto toimii hyvin myös kännykällä selattaessa), muilta sivustoilta sinun sivustollesi osoittavat linkit sekä sivustosi nopea latausaika. WordPress-julkaisujärjestelmään on myös saatavissa lisäosia, joilla hakukonelöydettävyyttä voidaan edistää.

Sivuston sisällön hakukoneoptimointi: title-otsikot, pää- ja alaotsikot, leipätekstit ja kuvien alt-tekstit kuntoon.

Case: Kaikki Kunnossa hyvinvointikeskus ja ”ikääntyvät ihmiset”

Suunnittelin hiljattain nettisivuston syksyllä Tampereelle avautuvalle Kaikki Kunnossa hyvinvointikeskukselle, joka tarjoaa monipuolista toimintaa ikäihmisille. Projektin alussa keskuksen yrittäjä Pia Kortesniemi kertoi, että hän ei pidä ”vanhus”-sanasta, koska se leimaa liikaa potentiaalisia asiakkaita. Nettisivuilla ajateltiinkin käyttää mieluummin ilmausta ”ikääntyvät ihmiset”.

Sivuston hakukoneoptimointivaiheessa ruvettiin miettimään tarkemmin sivuston mahdollisia hakusanoja. Lopulta päädyttiin puhumaan ihan suoraan niin senioreista, ikäihmisistä kuin vanhuksistakin. Lisäksi – koska hyvinvointikeskus on konseptina uusi – sivustolla päätettiin käyttää termejä kotipalvelu ja päivätoiminta, joskin muodossa ”vaihtoehto kotipalvelulle”. Nämä olivat tietoisia valintoja: tekstimuokkauksia, jotka tehtiin Google-näkyvyyden parantamiseksi, koska potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä googleta ”toimintaa ikääntyville” vaan ”kotipalvelu vanhuksille”.

Varo sudenkuoppia

Hakukoneoptimointi on sallittua, jopa suotavaa. Hakukoneoptimointia voidaan tehdä sivustoa rakennettaessa tai myöskin jo olemassaolevalle sivustolle. Kannattaa kuitenkin varoa ylilyöntejä ja jopa varsinaisia optimoinnin sudenkuoppia.

Olennaisinta on siis puhua samaa kieltä kuin potentiaalinen asiakkaasi. Älä siis käytä yritysjargonia tai sellaisia termejä, joita asiakkaat eivät ymmärrä. Klassinen esimerkki tästä on monitoimilaite: asiakkaat etsivätkin tulostinta tai skanneria, eivätkä osaa käyttää noin hienoa termiä.

Yksi vanhimmista virheistä on piilottaa sivulle esimerkiksi valkoisella tekstillä valkoiselle pohjalle hirveä määrä asiasanoja, jolloin tekstit muka eivät näy käyttäjille mutta Google löytäisi ne parantaen hakutuloksia. Tämä klassinen virhe voi johtaa pahimmillaan jopa siihen, että Google poistaa sivuston kokonaan hakutuloksistaan.

Sivuston hakukonenäkyvyyden voi pilata monella muullakin tavalla. Esimerkiksi jos käytät sivustosi jokaisella sivulla samaa title-otsikkoa, Google ei välttämättä osaa erotella eri sivuja toisistaan. Aiemmin suuressa suosiossa olleet Flash-sivustot olivat Googlen kannalta painajaismaisia: niitä ei löytynyt Googlesta ollenkaan. Myös kuvina esitetyt tekstit ja otsikot ovat Googlen kannalta hankalia.

Tiettyjä hakukonetuloksia on mahdotonta luvata

Jos osaat päivittää nettisivujasi, voit tehdä hakukoneoptimointia myös itse. Kysehän ei ole siis rakettitieteestä, vaan etupäässä oikeiden hakusanojen miettimisestä ja niiden käyttämisestä sivustolla.

Vehree tarjoaa nettisivuston suunnittelun ohessa myös perus-hakukoneoptimointia. Vehree ei ole hakukoneoptimointiin erikoistunut yritys, mutta perusasiat toki saadaan kuntoon. Tiettyjä hakukonetuloksia ei kuitenkaan voida luvata. Tämä johtuu siitä, että tuloksiin voivat vaikuttaa myös monet sivuston ulkopuoliset tekijät. Esimerkiksi Googlen hakutulosten järjestyksen määräävä laskukaava on salainen. Tekemällä hakukoneoptimointi mahdollisimman hyvin voidaan kuitenkin tavoitella parempia hakutuloksia.

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa
Takaisin Blogi-sivulle