Haluatko päästä mainoksista eroon?

Otsikon kysymys on varmasti tuttu musiikin suoratoistopalvelu Spotifyn ilmaisversion käyttäjille. Ja oma vastaukseni siihen on kyllä! Toisinaan minäkin haluaisin päästä mainoksista sekä markkinoinnista eroon – siitäkin huolimatta, että teen sitä itse työkseni.

Mainokset ovat ärsyttäviä

Joskus mainonta ja markkinointi voivat olla todella ärsyttäviä, varsinkin jos niihin törmää väärässä paikassa väärään aikaan. Tässä on myös se vaara, että mainos voi kääntyä mainostajaansa vastaan.

Spotifyn mainokset keskeyttävät musiikin kuuntelun. Spotifyssa sekä myös YouTubessa osa mainoksista on syystä tai toisesta sellaisia, että pelkällä kuuntelulla ei edes tiedä, mitä mainostetaan. Huomasin tämän, kun odottelin hyvän biisin alkua ja minulle mainostettiin ihan mieletöntä silmälasitarjousta – eetterissä raikui kaksia, ellei peräti kolmia laseja yksien hinnalla, mutta näinkin houkutteleva mainos jätettiin kruunaamatta yrityksen nimen maininnalla. Mainokseen sijoitettu raha meni hukkaan ainakin kyseisen yrityksen kohdalta niiden osalta, jotka katselemisen sijaan kuuntelevat musiikkia.

Vehree blogi: Haluatko päästä mainoksista eroon
Viesti ei välttämättä mene perille, vaikka kuinka huutaisi. Olisiko jokin toinen keino parempi?

Eräs kammottava esimerkki ärsyttävästä markkinoinnista ovat nettisivujen päälle rävähtävät pop-up-ikkunat: TILAA UUTISKIRJE! Jos olen etsimässä sälekaihtimia, en varmasti halua saada nettikaupasta jatkossa joka kuukausi uutiskirjettä sälekaihtimien uusimmista tuulista. Erityisesti kännykän nettiselaimessa pop-up-ikkunat ovat suorastaan raivostuttavia: joudun zoomailemaan osuakseni sormella pienen pieneen sulje-nappiin. Jos haluan tilata uutiskirjeen, löydän varmasti tilauspainikkeen sivun alalaidastakin.

Myös Aamulehden välistä liian usein pursuava mainosoksennus voi pikemminkin kääntyä mainostajiaan vastaan. Aamurutiineihini kuuluukin ennen lehden lukemista ravistella mainokset pois lehden välistä. Ei siinä mitään, jos mainoksia tulisi silloin tällöin, mutta jos tietty yritys pommittaa pahimmillaan useita kertoja viikossa, niin joku raja hei! Jokainen ymmärtää, että me kuluttajathan ne mainokset lopulta tuotteiden hinnoissa maksamme.

Mainokset ovat hyödyllisiä

Onneksi kaikki mainokset eivät sentään ole ärsyttäviä – olisihan näin mainostoimistoyrittäjänä varsin omituista tehdä työkseen pelkästään kiusaa ihmisille.

Jos mainonta on oikein kohdennettua, se on hyvinkin hyödyllistä ja tarpeellista. Paras esimerkki tästä on mielestäni Google-mainonta. Se on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jos olen etsimässä halpoja lentoja taikka ruohonleikkurin korjauspalvelua, haluan ehdottomasti nähdä myös aiheeseen liittyviä mainoksia. Olenhan jo valmiiksi ostomoodissa.

Toki muissakin medioissa tulee vastaan hyödyllistä mainontaa. Olisin esimerkiksi missannut monet mielenkiintoiset tapahtumat, jos en olisi nähnyt niiden mainoksia paikallislehdessä.

Haaste tuleekin silloin, kun en tiedä tarvitsevani jotain, mutta mainonnan kautta voisi syntyä tarve tällaiseen. Näin mainonta tekee tehtävänsä ja pelkästä tuotteesta muodostuu kuluttajan mielikuvissa enemmän. Esimerkiksi tällä hetkellä muodissa ovat kuulemma elämää mullistavat self-help-vuosikalenterit. Kuluttaja ostaa paperinipun sijaan paremmin eletyn ensi vuoden. Hei tommonen täytyykin hankkia!

PS. Spotifyn ”Haluatko päästä mainoksista eroon?” -mainos oli itse asiassa onnistunut: se sai minut hankkimaan Spotify Premium -jäsenyyden. Joten joskus ne ärsyttävät mainoksetkin ovat toimivia…

Sami Karjalainen

Vehree Blogi

Vehreen Blogi käsittelee maanläheisen mainostoimiston arkea, töitä, asiakascaseja, mainontaa, kokemuksia ja näkemyksiä.

Mistä aiheesta sinä haluaisit lukea lisää? Mitä olet aina halunnut tietää mainostoimistoista? Mikä mainonnassa askarruttaa, markkinoinnissa mietityttää?
Kerro se meille, niin kirjoitamme aiheesta! 

Viimeisimmät blogitekstit

Työlomalla Espanjassa

9.12.2018|

Sami Karjalainen2018-11-19T15:40:59+00:009.11.2017|