30.10.2018

Instagram yritysmarkkinoinnissa – osa 1

Instagram ei ole vain teinien leikkikenttä, vaan yhä useammat yritykset hyödyntävät sitä systemaattisesti markkinoinnissa. Nappaa tästä Vehreen luovan suunnittelijan Marjo Heikkisen vinkit Instagramin yrityskäyttöön.

1. Millaisille yrityksille Instagram sopii?

Instagram ei mielestäni saa olla velvoite eikä pieni pakko yrittäjän arjessa. Parhaassa tapauksessa voit tuoda sen avulla eri tavoin esille tuotteita ja palveluita. Se on hyvä sosiaalisen median kanava yrityksille, jotka haluavat tuoda lisäarvoa ja houkuttelevuutta myyntiin kuvien avulla. Joskus tuotteet voivat olla nopeasti vaihtuvia, jolloin kuvien tai julkaisujen avulla voidaan asiakas houkutella kivijalkakauppaan. Voit myös ottaa kuvia omista työnäytteistäsi, jolla tuot omaa osaamistasi esille.

Kaikilla ei ole aikaa tehdä julkaisuja, joten monesti yrityksen Instagram-tili voikin jäädä päivittämättä. Jos et saa mahtumaan päivityksiä kuukausikalenteriisi, kannattaa miettiä, voisitko delegoida tämän ulkopuoliselle taholle. Helppouden lisäksi ammattilaiset pystyvät pitämään erityisesti julkaisun visuaalisuuden yhtenäisenä.

2. Mitä Instagramin kautta voi saavuttaa?

Sen lisäksi, että yrityksesi näkyy aktiivisuutesi kautta, voivat jo olemassa olevat asiakkaat nähdä, mitä yrityksessäsi tapahtuu. Näin muistutat heitä olemassaolollasi. Mikä mahtavinta, voit myös saada asiakkaita Instagramin kautta! Voit tehdä siellä yhteistyötä ja olla myös muille yrittäjille hyödyksi ja avuksi. Voit suositella heitä ja ehkäpä hekin joskus suosittelevat yrityksesi palveluita eteenpäin.

3. Miten perustan tilin?

Instagram tilin voi luoda yksityisen käyttäjätilin tavoin. Asetuksista pääset kohtaan ”Siirry yritysprofiiliin”, jossa pääset lisäämään enemmän esimerkiksi yrityksesi tietoja ja näkemään tilastot. Muista käyttää yrityksesi logoa sille varattuun paikkaan.

4. Olen luonut tilin, mistä saan tykkääjiä?

Instagram vaatii varsinkin tiliä luodessa aikaa ja tilin käyttäminen vaatii aktiivisuutta. Hashtagien käyttämisen lisäksi on mielestäni hyvä seurata vähintäänkin yrityksesi asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja mahdollisia potentiaalisia asiakkaita. Nyrkkisääntönä seuraamisissa itse pidän sitä, että on hyvä pitää mielessä yrityksesi arvot. Mietin Instagram tiliä ikään kuin ihmisenä: millaisista asioista yrityksesi on kiinnostunut? Kun huomaat jonkin päivityksen, joka kiinnostaa sinua, kommentoi ja merkkaa vaikkapa kommentoitavan kohteen nimi julkaisuun. Ollessasi vuorovaikutustilanteessa tulet näkyväksi.

Vehree Blogi: Instagram yritysmarkkinoinnissa
Kommentoi, tägää ja tykkää, niin yrityksesi huomataan.

5. Mitkä ihmeen hashtagit ja miten ne syntyy?

Hashtagit ovat ns. avainsanoja ja aihetunnisteita, joiden avulla Instagramissa etsitään eri aiheisia kuvia. Hashtagien käyttämisesssä jotkut käyttää enemmän aikaa, toiset vähemmän. Kun sinulla on aiheeseen liittyviä hashtageja, löytää yhteistyökumppanisi sinut helpommin ja näin on mahdollista saada myös sitä kautta seuraajia.

Mieti voisitko käyttää vaikkapa työn puitteissa järjestetyn seminaarin hashtagia, jolloin saisit yhteistyökumppaniin yhteyden Instagramissa. Itse tykkään miettiä yritykseen liittyvää sanastoa jo heti tilin luomisvaiheessa. Näitä samoja sanoja voit käyttää todennäköisesti myös muissa julkaisuissasi, joten tähän kannattaa käyttää hiukan aikaa. Hashtagit voi myös olla kuvailua kyseisestä kuvasta, jonka Instagramiin julkaiset. Jos haluat perehtyä enemmän suosittuihin hashtageihin, voit etsiä näitä esimerkiksi Googlesta.

Julkaisun seuraavassa osassa kerrotaan mm. millainen on hyvä Instagram-julkaisu, miten usein kannattaa julkaista sekä miten kirjoittaa. Stay tuned!

Marjo Heikkinen

Kirjoittajalla on kaksi koiraa: Coco ja Olivia. Näillä aktiivisilla whippeteillä on oma Instagram-tili, jossa ne seikkailevat puistoissa ja puutarhoissa.

Instagram yritysmarkkinoinnissa – osa 1
Takaisin Blogi-sivulle