5.11.2018

Instagram yritysmarkkinoinnissa – osa 2

Edellisessä blogitekstissä kävimme läpi mm. millaisille yrityksille Instagram sopii, mitä sen kautta voi saavuttaa ja miten voi saada tykkäyksiä. Mutta millainen on hyvä Instagram-julkaisu ja miten usein kannattaa julkaista?

Vehree Blogi: Instagram yritysmarkkinoinnissa

6. Millainen on hyvä julkaisu?

Joskus julkaisun aihetta voi olla vaikea keksiä. Ongelma piilee useimmiten siinä, että pidemmän päälle päivitykset eivät eroa toisistaan.

Koska kaikkien yrittäjien aika on rahaa, on hyvä teksti ytimekäs ja antaa lukijalleen ajateltavaa. Sen lisäksi että esittelet yrityksesi palveluita, voit kertoa siitä paljon muutakin. Mikäli pääsen kurkkaamaan ”kulissien taakse”, lisää tämä omaa mielenkiintoani. Myös ihmiset töiden taustalla ovat mukavaa vaihtelua. Mielenkiintoinen julkaisu voi olla työkavereiden virkistyspäivä tai vaikkapa aamun brunssi. Tai oletko osallistumassa messuille tai tapahtumaan? Kerro valmisteluista! Ole ennakkoluuloton ja kokeile vaikkapa tuotantolinjastosi videoimista ja laita se Instagramiin. Pidä mielenkiinto yllä vaihtelevilla julkaisuilla ja pyri antamaan lukijalle joskus myös jotain hyötyä.

7. Millainen on hyvä kuva?

Hyvä Instagram-kuva on herättävä ja kertoo aiheesta, josta kirjoitat. Jos haluat päästä vähemmällä ja sinulla ei ole kuvausintoa, voit myös käyttää maksuttomia kuvapankkikuvia, joita internet on pullollaan. Jos haluat paneutua visuaalisuuteen ja tuoda esimerkiksi tekstiä kuvan yhteyteen, on tähän monia hyviä ilmaisohjelmistoja, joita voit ladata vaikkapa puhelimeesi.

Mielestäni suurin osa esimerkiksi visuaalisen alan Instagram-kuvista on hyvä olla laadukkaita ja edustavia. Jos kyse on esimerkiksi ruokaan perustuvasta Instagram-tilistä, mieti haluatko julkaista harmaita ruokakuvia vai hiukan ammattimaisempia, sävykylläisiä kuvia. Koska Instagram perustuu osittain myös eri paikoissa tehtäviin päivityksiin, on mielestäni sallittua käyttää joukossa ns. arkikuvia.

Jos puhutaan Instagram-sivuista, jonka yrityksen visuaalisuuteen ei niinkään panosteta, sinun ei välttämättä tarvitse olla valokuvauksen ammattilainen. Riittää että sinulla on suhteellisen hyvälaatuinen kamera kännykässäsi. Plussaa on vakaa kuvauskäsi.

8. Miten kirjoitan?

Mieti, millainen linjaus tekstin kirjoittamisessa tukee sinun yritystäsi. Joidenkin yritysten tekstien kirjoittamisessa turha pönötys on karsittu pois. Toisille taas sopii paremmin oikeinkirjoitus ja tarkkaan hallittu sisältö, mutta meno voi silti olla rentoa. Voit kirjoittaa murteella tai kirjakielellä, kunhan tyyli ei ole päälleliimattua.

9. Tarvitsenko somekalenteria?

Suosittelen ainakin alussa tekemään kuukausikalenterin, jossa olet lyhyesti kirjoittanut mahdolliset juhlapyhät ja muut Instagramissa julkaistavat asiat. Kalenteri konkretisoi suunnitelman, julkaisuista tulee järjestelmällistä ja pääset heti näkemään linjauksen, jota haluat Instagramissa noudattaa. Puolivalmiita kalenteripohjia voi ladata netistä, mikä helpottaa alkuun pääsemisessä.

10. Miten usein kannattaa julkaista?

Julkaisujen tahti on loppujen lopuksi kiinni sinusta itsestäsi. Itse pyrin julkaisemaan alussa pari, kolme kertaa viikkoon. Luonnollista on, että mitä useammin teet päivityksiä, sitä enemmän tulet huomatuksi. Jos viimeisestä julkaisustasi on aikaa useampi kuukausi, kannattanee jo olla huolissaan – onkohan tätä yritystä edes enää olemassa? 😉

Marjo Heikkinen

Kirjoittaja syö sipsinsä ja popcorninsa yön yli nahistuneina.

Instagram yritysmarkkinoinnissa – osa 2
Takaisin Blogi-sivulle