Liikelahjat: millä ja miten jäät mieleen?

Oletko lähtenyt messuilta ja huomannut, että ostosten lomassa on liuta samantyylisiä kyniä tai nameja? Oletko jopa miettinyt saamasi liikelahjan käyttötarkoitusta?

Vehree Blogi - Liikelahjat: millä ja miten jäät mieleen?

Kynä on perinteisin valinta liikelahjaksi. Vehreen valinta perinteisestä kynästä voisi olla tällainen.

Yrityksen brändi ja liikelahjan merkitys

Yrityksen brändi tarkoittaa mielikuvaa, joka syntyy imagosta ja maineesta. Se myös auttaa yritystä erottumaan muista kilpailijoista. Oikein valittu liikelahja jää mieleen, muistuttaa sen antajasta ja kertoo viestiä yrityksestä. Liikelahja vahvistaa brändiäsi siinä missä logo tai käyntikorttikin.

Voisitko tuoda tuotteessa esille logon lisäksi jotain muutakin? Liikelahjassa hyvä suunnittelu onkin kaiken A ja O. Parhaassa tapauksessa onnistuneella liikelahjalla ja sen harkitulla suunnittelulla voi vaikuttaa myös tunteisiin. Älä siis pelkää tuoda sisältöä suunnitellessa yrityksesi sisintä esille. 

Liikelahjan valinnassa on mielikuvitus rajana

Liikelahjan valintaan vaikuttaa pitkälti budjetti ja kohderyhmä. Tämän lisäksi on hyvä miettiä, mitä tuote kertoo yrityksestäsi. Jaatko lahjoja esimerkiksi messuilla vai haluatko muistaa pitkäaikaista asiakasta tai työntekijääsi arvokkaammalla lahjalla? Suuremmille massoille lahjoja jakaessa kannattaa miettiä, olisiko itselläsi käyttöä kyseiselle tuotteelle. Usein messuilla ja tapahtumissa saat kasoittain erilaisia kyniä tai jopa tuotteita, joiden käyttötarkoitus jää arvoitukseksi. Monesti liikelahjat jäävät käyttämättä tai ne ovat niin samankaltaisia, että eivät enää erotu toisistaan. 

Liikelahjaa valittaessa kannattaa panostaa laatuun. Mikäli mielessäsi on perinteinen kynä, niin varmaan mielelläsi annat laadukkaan ja kestävän kynän, jotta mielikuva yrityksestäsi pysyy positiivisena?

Liikelahjan voi liittää aiheen lisäksi myös vuodenaikaan. Esimerkiksi syksyn pimeässä näkyvät heijastimet voivat olla loistava esimerkki pimeän kauden tuotteesta. Jouluna erilaiset herkkukorit on suosittuja viemisiä yhteistyökumppanille ja näissä sisältö on helposti koottavissa budjetin mukaan. Vain mielikuvitus on rajana.

Aikataulutus on tärkeä osa liikelahjan suunnitteluprosessia. Suunnitteluun, vedoskierroksiin, painatukseen ja tuotantoon menee oma aikansa. Aikataulu voi olla muutamista päivistä jopa useisiin viikkoihin, joten kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä.

Liikelahjat ja ekologisuus

Jo pelkästään Suomessa käytetään vuodessa 17 miljoonaa muovista kynää – voit kuvitella, millainen jätevuori niistä syntyy. Yhä useampi yritys ottaa liikelahjoissa tai markkinointituotteissa huomioon ympäristöä vähemmän kuormittavia vaihtoehtoja. Kannattaa siis miettiä, voisitko omalta osaltasi vaikuttaa ympäristöön liikelahjojen ekologisuuden huomioiden.

Ekologisuutta miettiessä on myös hyvä pitää mielessä, että tuote menee käyttöön. Laatikon pohjalle unohtunut kapistus tuskin ilahduttaa ketään. Nykyään on tarjolla laidasta laitaan ekologisia ja eettisesti tehtyjä tuotteita. Voisiko yrityksesi brändiin sopia istutettavat siemenet, puiset hyrrät, tekstiileissä ekologisesti tuotetut kankaat tai vaikkapa puukynät? 

Mistä suunnitteluapua?

Mainostoimiston rooli liikelahjan suunnittelussa on löytää budjettiin sopiva liikelahja, joka on myös yrityksesi näköinen. Tuomme liikelahjaan visuaalisesti ja sisällöllisesti uutta ja erilaista. Tehtävämme on ideoida tuote niin, että se tukee yrityksesi visuaalista ilmettä, erottuu massasta ja tukee yrityksesi ydintarinaa. Mainostoimiston vahvuutena on myös suunnitella liikelahja alusta saakka, ottaen huomioon toteutusmahdollisuudet ja painotekniset vaatimukset.

Liikelahja kannattaa suunnitella harkitusti yhteistyössä ammattilaisten kanssa, koska hyvin suunniteltu on todellakin puoliksi tehty. Mietitäänkö sinunkin yrityksellesi positiivisesti erottuva ja ekologinen liikelahja, joka jää mieleen ja päätyy käyttöön?

Marjo Heikkinen

Vehree Blogi

Vehreen Blogi käsittelee maanläheisen mainostoimiston arkea, töitä, asiakascaseja, mainontaa, kokemuksia ja näkemyksiä.

Mistä aiheesta sinä haluaisit lukea lisää? Mitä olet aina halunnut tietää mainostoimistoista? Mikä mainonnassa askarruttaa, markkinoinnissa mietityttää?
Kerro se meille, niin kirjoitamme aiheesta! 

Viimeisimmät blogitekstit