19.4.2016

Logosuunnittelun vaikeudesta

”Ei oo kyllä helppo homma suunnitella logo. Onneks mun ei tarvitse tätä tehdä.”

Näin tuumasi juuri eräs asiakas, jolle olen suunnittelemassa uutta logoa. Ja kyllä, en voisi olla enempää samaa mieltä!

Logojen suunnittelu on haastavaa, mutta samalla se on tosi mielenkiintoista ja palkitsevaa. Logon pitäisi tiivistetysti kuvastaa yritystä, sen fiilistä, brändiä ja toimialaa. Sen pitäisi kertoa yhdellä silmäyksellä, millainen yritys on kyseessä.

Voisi ajatella, että kun näet uuden logon, on kuin näkisit uuden ihmisen: teet heti päätelmiä ulkonäöstä ensivaikutelman perusteella. Tuo firma on chic, tuo taas maanläheinen, tuo halpa, tuo taas arvokas ja tuo rustiikki. Tuosta tykkään, mutta tuosta en!

Älä ota sitä henkilökohtaisesti

vehreen-logoja1Olen urani varrella suunnitellut kymmeniä logoja, mutta silti se tuntuu olevan yhä yksi vaikeimmista töistä graafisessa suunnittelussa.

Aivan urani alkuaikoina kävi niin, että asiakkaan kommentoidessa tylysti logoehdotuksiini, otin palautteen tosi rankasti itseeni. Miten se kehtaa sanoa noin, kun olen sydänvereni vuodattanut tuohon logoehdotukseen, ajattelin lähes itku kurkussa. Sittemmin olen oppinut käsittelemään palautetta hieman aikuismaisemmin, enkä enää mökötä tuntikausia lannistavan palautteen jälkeen. Täytyy vain koittaa onkia asiakkaalta tietoa siitä, mitä pitäisi muuttaa ja mihin suuntaan.

”Tämä on ihan paska! Tee uusi!”

Työasioista tässä vain puhutaan. Eihän tämä ole henkilökohtaista – eihän? 

Jos ei osaa lukea ajatuksia, pitää kysyä

Logosuunnitteluun tuskin on yhtä oikeaa tapaa ja tekniikkaa. Itse yritän haastatella asiakasta projektin alkuvaiheessa siitä, millaista tyyliä ja fiilistä logolta haetaan. Olen oppinut pohjatyön merkityksen kantapään kautta.

Kerran nimittäin eräs asiakas totesi projektin alkaessa: ”annamme sinulle täysin vapaat kädet logon suunnitteluun”. Ookoo, ei muuta kuin hommiin. – Virhe! Olisi tietenkin pitänyt siinä vaiheessa tajuta, että tähän ei pidä tyytyä. Kun sitten olin suunnitellut mielestäni maailman parhaan logoehdotuksen, oli asiakkaan palaute tyrmäävä: ”Ei tämä ole ollenkaan sellainen, kuin halusimme! Emme missään tapauksessa halua tämän tyylistä logoa!”.

No, tästäkin tuli opittua se, että kotiläksyt on tehtävä etukäteen. Vaikka itsellä olisi kuinka selkeä visio siitä, millaisen logon yritys tarvitsee, asiakkaalta on pyydettävä ohjeita. Ajatuksia en näemmä pysty lukemaan – tai toisinaan luen niitä väärin.

Vaikka logon suunnitteleminen on haasteellista, on kaikki lopulta saatu maaliin ja logot käyttöön. Makuasiat on tehty kiisteltäviksi ja haasteet on tehty voitettaviksi.

Logo on makuasia – siispä kiistellään

Pitkään toimineiden yritysten logot ovat ihmisille tärkeitä. Sen huomaa siitä, että kauan käytössä olleiden logojen uudistaminen saa ihmiset älähtämään.

vehreen-logoja2Onkin ihan luonnollista, että logot ja niiden suunnittelu herättävät jokaikinen kerta mielenkiintoa ja keskustelua. Logot ovat pitkälti makuasioita, ja siksi niistä jos jostain löytyy mielipiteitä. Vaikka kuinka omasta mielestä saisi kiteytettyä yrityksen syvimmän olemyksen pieneen kuvaan, asiakas ei siitä välttämättä pidä. Tämä riski on luovalla alalla vain hyväksyttävä.

Mutta onko logon suunnittelu täysin makuasia? Asiaa voi lähestyä myös toiselta kannalta: millainen on hyvä ja toimiva logo? Logon suunnitteluun ei ole (tietääkseni) olemassa mitään tieteellistä kaavaa. Omasta mielestäni hyvä logo on mieleenpainuva ja erottuva. Se kuvastaa yrityksen toimialaa ja brändiä. Hyvä logo toimii pienessä koossa ja eri formaateissa, niin mainoskynissä kuin ikkunateippauksissakin. Väri, tyyli ja muoto sopivat kyseiselle yritykselle ja kuvastavat sen olemusta. Hyvässä logossa voi olla myös jokin juju, joka ei välttämättä avaudu ensikatsomalla. Toisaalta juju ei saisi olla myöskään liian vaikea, koska se ei silloin avaudu juuri kenellekään.

Siispä hommiin! Kerro minulle, minkälaisen logon sinä tarvitset. Aseta sinä hiekkalaatikon reunat ja anna minun leikkia niiden sisällä.

Sivun reunassa olevat logot on blogin kirjoittajan suunnittelemia.

Logosuunnittelun vaikeudesta
Takaisin Blogi-sivulle