1.11.2016

Malttia vedosliikenteeseen

Eräs kollega tuumasi taannoin, että häntä suorastaan pelottaa kuulla asiakkaan ensireaktiot vedoksiin. Sähköpostiin ei uskalla mennä, koska päivä voi mennä pilalle asiakkaan tyrmäävästä palautteesta nettileiskaan. Miksi vedosliikenne on niin pelottavaa?

Makuasioista voi kiistellä

Vedosliikenteessä logosta, esitteestä tai nettileiskasta viilataan niin hyvä, että se on asiakkaan toiveiden mukainen. Vedos voi mennä joskus heittämällä läpi, joskus malleja viilataan loputtomiin.

Vaikka graafinen suunnittelu ei olekaan taidetta – se on hyvin kaukana siitä –, voi sen teko tuntua graafikosta samalta. Graafinen suunnittelu on henkilökohtaista: sitä antaa kaikkensa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Ja jos asiakas ei sitten pidäkään lopputulemasta, väkisinkin silmäkulmat meinaavat kostua. Ymmärrän siis täysin em. kollegani ajatukset pelottavasta palautteesta.

Mainonnan suunnittelu on visuaalista suunnittelua, ja meillä kaikilla riittää siitä mielipiteitä. Mutta milloin asiakas talloo graafikon varpaille?

Joko viisas kuvasi tilannetta joskus seuraavasti: ”Näyttäkää meille hiekkalaatikon rajat ja antakaa meidän sitten leikkiä siellä”. Minusta se on nerokkaasti sanottu.

Ihannetapaus: heittämällä läpi!

Ihannetilanne on se, kun vedos menee ensimmäisellä kerralla heittämällä läpi. Itselleni tämä on myös aina tavoite: pyrin aina tekemään jo ensimmäisen mallin niin hyväksi, että voin oikeasti seistä sen takana. Toisin sanoen: jo se ensimmäinen versio voisi hyvinkin olla lopullinen.

Todellisuus: tehdään järkevät muutokset ja se on siinä.

Käytännössä vedoksiin tulee lähes aina jotain muutostoiveita. Esimerkiksi nettileiskaa tai esitettä suunnitellessa muutoksia tulee vääjäämättä tehtäväksi, ja se on ihan luonnollista. Perustellut muutostoiveet ovat hyviä, jopa suotavia. Asiakas tuntee parhaiten oman yrityksensä sekä toimialansa, joten vaikkapa tekstejä on usein tarvetta muokata tai tarkentaa.

Graafinen suunnittelija kiittää ja kumartaa sellaista asiakasta, joka toimittaa muutostoiveet kootusti yhdellä kerralla, esimerkiksi yhdessä sähköpostissa. Eli ei niin, että kiireessä silmäillään vedosta läpi, ja jokainen korjattava asia ilmoitetaan erillisissä sähköposteissa muutaman tunnin välein.

Painajainen: esite3_ver5_final2.pdf

Jos vedosliikenteessä pyörivä tiedostonimi alkaa olla otsikon kaltainen, on vedoksia varmasti vatkattu liikaa.

”Hei muutetaan sana ’lähemmäs’ muotoon ’lähemmäksi’, ja mitä jos vaihdetaan fontti, ja entäpä jos kokeillaan oranssin tilalle terracotta! Ja saisko tuota kuvaa millin ylemmäs.”

Ei näin.

Montako vedoskierrosta on sopivasti?

Missä vaiheessa vedosten muokkaamisen pitäisi riittää? Kenenkään etu ei ole se, jos vedosliikenne jatkuu ja jatkuu, muutostoiveita tulee ripotellen useissa sähköposteissa. Mainostoimistolta menee loputtomaan säätämiseen liikaa työaikaa (ja siitähän mainostoimistotyössä nimenomaan maksetaan), ja asiakkaallakin on varmasti parempaa tekemistä kuin kommentoida uusia versioita.

Vedosliikenne hoidetaan useimmiten sähköpostilla.

Mielestäni vedosliikenne pitää saada hoidettua 1-2 vedoskierroksella. Jos muokkauksia jatketaan vielä tämänkin jälkeen, jossain on jotain vikaa. Loputtomat vedoskierrokset myös luovat hinnannostopaineita graafiseen suunnitteluun. Toisin sanoen: Vehreessä pidetään vedoskierrokset aisoissa myös siitäkin syystä, että hinnat voidaan pitää kohtuullisina.

Rajoitan siis usein tarjouksissa vedosliikenteeseen käytettävän muokkauskierrosten määrää tai siihen varattua työaikaa. Mikäli asiakas haluaa vielä tämänkin jälkeen, että suunniteltavaan aineistoon tehdään muutoksia, ne hoidetaan toki, mutta lisämaksusta. Olen huomannut, että tämä on hyväksi havaittu toimintatapa.

Kokemus tuo varmuutta

Vedosliikenne kuuluu luonnollisena osana mainonnan suunnitteluprosessiin. Mainostoimiston ja graafisen suunnittelijan ammattitaitoon kuuluu se, että projektin alussa selvitetään, mitä ollaan suunnittelemassa, mikä on ydinviesti ja miten asiat halutaan kertoa. Pitää siis osata kysyä oikeat kysymykset ja esittää oikeat ratkaisut. Vedosliikenteessa on tärkeää poimia asiakkaan palautteesta asian ydin.

Vedosliikenne ei pelota, ainakaan liikaa.

Malttia vedosliikenteeseen
Takaisin Blogi-sivulle