26.7.2016

Mikä mainostoimistotyössä maksaa?

Vehreen Facebook-sivulla tuli ehdotus blogiaiheeksi: “Hintahan se aina askarruttaa. Lisäkulut jne, kuinka sijoitukselle saa tuottoa ja miten sitä voi mitata.” Aihe on niin laaja, että jaan sen kahteen osaan. Käsittelen tässä kirjoituksessa mainostoimistopalveluiden hintaa ja lisäkuluja.

Minulta kysytään usein nettisivuston toteuttamisen hintaa, joten käytän sitä esimerkkinä tässä kirjoituksessa. Olen monesti verrannut tilannetta autokauppaan: Kun menet ostamaan uutta autoa, sinulta kysytään ensimmäiseksi, millaista autoa olet etsimässä. Pieni perusauto ilman mitään lisäominaisuuksia maksaa paljon vähemmän kuin hybridi-tila-auto, johon halutaan lämmitettävä tuulilasi, mediakeskus ja panoraamakamera.

Vastaava tilanne on nettisivuston toteutuksessa: mitä monimutkaisempi sivusto ja enemmän ominaisuuksia halutaan, sitä enemmän kokonaisuudelle tulee hintaa. Mainostoimistotyössä maksetaan käytännössä käytetystä työajasta, joten jokaisen sivun suunnitteluun ja toiminnallisuuden toteuttamiseen menee oma työaikansa, joka huomioidaan hinnassa.

Nettisivuston rakentamiseen liittyy paljon näkymätöntä työtä

Otetaan esimerkki: Aloittava yritys tarvitsee uusia asiakkaita ja haluaa siksi tilata nettisivuston toteutuksen. Projekti aloitetaan aloituspalaverilla, jossa käydään läpi asiakkaan tarpeet. Asiakas haluaa perussivuston, jolle tulee seuraavat sivut: etusivu, palvelut, tietoa yrityksestä sekä yhteystiedot. Asiakas lupaa toimittaa sivustolle tulevan tekstin perusrungon. Sivustolla käytetään osittain asiakkaalta saatuja kuvia ja osaksi internetin kuvapankkikuvia. Vehree suunnittelee sivuston graafisen ilmeen ja kuvamaailman. Sivusto toteutetaan WordPress-julkaisujärjestelmällä käyttäen valmista sivupohjaa.

Käytännössä tällaisen projektin toteuttamiseen voisi mennä työtunteja seuraavasti:

  • Aloituspalaveri 1 h
  • Verkkotunnuksen ja palvelintilan varaaminen 0,5 h
  • WordPress-julkaisujärjestelmän, sivupohjan sekä muiden lisäosien asentaminen palvelimelle 1 h
  • Etusivun graafisen ilmeen suunnittelu, kuvahaku ja kuvien käsittely 2-4 h
  • Muiden sivujen suunnittelu käyttäen samaa ilmettä kuin etusivulla 2 h
  • Asiakkaalta saatujen tekstien muokkaaminen myyvemmäksi 1-2 h
  • Vedosliikenne (asiakas tarkistaa sivumallit ja niihin tehdään asiakkaan toivomat muutokset) 2-3 h
  • Sivujen rakentaminen nettiin 2-3 h
  • Kevyt hakukoneoptimointi 1 h
  • Vedosliikenne (asiakas tarkistaa sivut vielä kertaalleen ja tehdään tarvittavat muutokset) 1 h
  • Sivuston testaus eri nettiselaimilla ja päätelaitteille, responsiivisuuden varmistaminen, julkaisu 1 h
  • Asiakkaan ohjeistaminen sivuston päivityksiin 0,5 h
  • Yhteensä noin 15-20 työtuntia.

Eli vaikka lopputuloksena olisikin “vain” neljä sivua sisältävä nettisivusto, niin sen rakentamiseen voi hyvinkin mennä parikymmentä työtuntia. Tästä paljon on näkymätöntä työtä, joka ei välttämättä näy sivuston loppukäyttäjälle mitenkään. Mutta jos sitä ei tehdä, sen varmasti huomaa: loppuasiakas ei välttämättä löydä koko sivustolle, saitti ei toimi kunnolla mobiilissa tai sivusto voi tuntua jotenkin kotikutoiselta tai epäuskottavalta.

Lisäkuluja voi syntyä esimerkiksi kuvista, kieliversioista ja chatista

Jokainen projekti on omanlaisensa, joten edellä mainittu esimerkki on vain suuntaa-antava. Nettisivusto kannattaakin suunnitella aina asiakkaan tarpeiden mukaiseksi: esimerkiksi seniorijumppia tarjoavan yrityksen sivusto on todennäköisesti hyvin erilainen kuin matkailutapahtumasivusto. Lähtökohdat ovat aina erilaisia. Joillekin sivustoille on perusteltua ottaa mukaan tiettyjä lisäosia ja ominaisuuksia.

Osalle asiakkaista voi olla hyvin tärkeää saada mukaan laadukkaat valokuvaajan ottamat valokuvat, kun toiselle riittää netin kuvapankista otetut fiiliskuvat. Valokuvaajan käyttäminen lisää toki kustannuksia, mutta toisaalta tällöin ilmeestä saadaan täysin uniikki. Netin kuvapankkikuvia saa jopa viidellä eurolla, mutta vaarana on, että törmäät samaan kuvapankkikuvaan kilpailijan esitteessä.

Joidenkin yritysten kohderyhmänä ovat vain suomenkieliset asiakkaat, kun taas toiset tarjoavat palveluitaan myös ulkomaille. Jos nettisivusto toteutetaan monikielisenä, toteuttamiseen menee jälleen lisää työaikaa. Myös tekstien kääntämisestä syntyy kustannuksia.

Joillekin asiakkaille on tärkeää saada mukaan joitain lisäominaisuuksia, kuten sosiaalisen median plugin (esim. Facebook, Twitter tai Instagram), kalenterisovellus tai online-chat. Toki kaikki tämä on toteutettavissa, mutta ominaisuuksien toteuttaminen lisää myös työaikaa.

WordPressillä sivustoja toteutettaessa sivujen määrää ja toiminnallisuuksia on mahdollisuus kasvattaa myöhemmin lisää. Jos esimerkiksi alkuvaiheessa on tiukkaa budjetin kanssa, voidaan vaikkapa verkkokauppaominaisuus lisätä sivustolle myöhemmin. Asiakas voi myös myöhemmin tehdä itse lisää sivuja sivustolleen, kun sivupohja on kerran rakennettu kuntoon.

Mistä sitten kannattaa maksaa?

Tähän ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Tarvittavan palvelun laajuus kannattaa aina suunnitella tapauskohtaisesti. Lähtökohtana kuitenkin on, että esimerkiksi nettisivustosta tehdään niin laadukas, että yrityksen loppuasiakkaat varmasti löytävät sinne ja saavat kassakoneesi laulamaan. Tavoitteena on siis saada tuottoa sijoitukselle. Mutta miten sitä voisi mitata? Palataan tähän asiaan myöhemmin.

Mikä mainostoimistotyössä maksaa?
Takaisin Blogi-sivulle