3.5.2018

Näin järjestät kilpailun tai arvonnan Facebookissa

Törmäsin jokin aika sitten Facebookissa kilpailuun, jossa oli palkintona vesipullo. Kyllä, vesipullo! Ensimmäinen ajatukseni oli, että mitä ihmettä – eihän tässä ole mitään järkeä. Mutta sitten katsoin lukuja skaban alareunassa: kilpailuun oli osallistunut tuhansia ihmisiä.

Facebook tuntuu olevan tällä hetkellä pullollaan erilaisia kilpailuja ja arvontoja. Kilpailuilla yritykset saavat parhaimmillaan hyvinkin edullisesti näkyvyyttä tuotteilleen ja palveluilleen.

”Älkää järjestäkö Facebook-kilpailuja”

Olin hiljattain Pirkanmaan Yrittäjien järjestämässsä some-koulutuksessa. Kyselin kouluttajalta kommentteja ja näkemyksiä Facebook-kilpailuihin, ja tähän tyyliin hän vastasi:

”Älkää järjestäkö Facebookissa kilpailuja, se ei kannata. Näillä kilpailuilla ei sitouteta uusia asiakkaita. Mutta jos järjestätte, niin lukekaa ainakin hyvin tarkkaan Facebookin kampanjoita koskevat säännöt, koska sääntöjen rikkojien Facebook-sivu voidaan poistaa ilman varoitusta.”

Jaahas, asia siis jakaa mielipiteitä. Mutta mitenkäs ne säännöt menivätkään? Tykkää, jaa, kommentoi, tägää? Eiku…

Tarkkana sääntöjen kanssa

Ennen kuin laitat kilpailun suinpäin pystyy, kannattaa ne Facebookin kampanjasäännöt tosiaan käydä läpi. Ne ovat loppujen lopuksi hyvin yksinkertaiset.

Mitä et saa tehdä:

  • Et saa pyytää käyttäjiä tägäämään kavereitaan päivityksiisi tai kuviin
  • Arvonnan ehtona ei saa olla ”Tykkää ja jaa”

Mitä saat tehdä:

  • Saat pyytää ihmisiä kommentoimaan tai tykkäämään kilpailujulkaisusta, kuvasta tai videosta

Lisäksi Facebook vaatii seuraavan sisällön:

  • Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta
  • Mainoksen tai kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi sitä millään tavalla, eikä se liity mitenkään Facebookiin

Huom! Facebookin kampanjasäännöt muuttuvat aika ajoin, joten ajantasaiset ohjeet kannattaakin tarkistaa ennen kilpailun järjestämistä Facebookin ohjesivuilta.

Ohje on siis hyvin yksinkertainen ja sääntöjä rikkovia kilpailuja näkee ikävä kyllä hyvin usein. Esimerkiksi sääntöjä rikkovat seuraavat keksityt kilpailut: ”Kenet kaverit ottaisit mukaan palkintomatkalle? Tägää heidät tähän!” tai Kenelle kaverille antaisit kylpytynnyrin? Tägää!” 

Millainen on hyvä Facebook-kilpailujulkaisu?

Voit siis pyytää Facebook-kilpailuun osallistujaa tykkäämään julkaisusta tai kommentoimaan sitä. Tällä hetkellä on järkevämpää pyytää osallistujia kommentoimaan julkaisuja. Tähän on parikin syytä. Ensinnäkin kommentoidut julkaisut nousevat paremmin esiin kavereiden aikajanoille, jolloin myös kilpailun järjestäjä saa paremmin näkyvyyttä kuin pelkän tykkäyksen kautta. Toisekseen voittajan kontaktointi on helpompi suorittaa kommentoijien kautta.

Ja kun kerran haluat keskusteluttaa potentiaalisia asiakkaitasi, niin suosittelisin keksimään kommentoitavaksi asiaksi jotakin mielikuvituksellisempaa kuin pelkkä mukana tai osallistun. Kysy vaikka mielipidettä tuotteestasi tai jopa parannusehdotuksia! Näin kilpailusta voi saada extrahyötyä.

Kilpailun järjestäjänä olet itse vastuussa kilpailun säännöistä ja sen laillisuudesta. Säännöt kannattaakin olla kirjoitettuna julkaisuun tai linkittää nettisivuillesi. Helpotat omaa elämääsi, kun mainitset seuraavat asiat: kilpailun järjestäjä, arvonnan päivämäärä, palkinnot, miten ja missä kilpailuun osallistutaan, miten voittaja valitaan ja miten häneen ollaan yhteydessä.

Case Nokian messut: Arvaa Tomi Markkolan avauslyönnin pituus!

Nokian Yrittäjät on järjestämässä messuja toukokuussa. Nokian Yrittäjien hallituksen jäsenenä olin mukana järjestämässä messumarkkinointiin liittyvää Facebook-kilpailua. Kisalla haluttiin puffata messuilla esiintyvää vuoden 1996 tangokuningasta Tomi Markkolaa. Koska Tomi harrastaa golfia ja paikallinen golfkenttä River Golf on myös mukana messuilla, päädyttiin yhdistämään kilpailussa nämä kaksi seuraavasti:

Vehree blogi: Kilpailut ja arvonnot Facebookissa
Tomi Markkola kuvattiin golfaamassa River Golfissa. Kuva tai video on hyvä olla mukana arvontajulkaisussa, koska ne huomataan helpommin Facebookia selatessa.

Viikon kestäneen kilpailun tulokset olivat seuraavat:

  • Kilpailupäivityksen näki lähes 7000 Facebookin käyttäjää
  • Kilpailupäivitys jaettiin 18 kertaa
  • Päivityksestä tykkäsi 66 henkilöä/sivua/yritystä
  • Kilpailuun osallistui 69 henkilöä (oikeassa paikassa eli kyseisessä julkaisussa)
  • Nokian messujen FB-sivulle tuli viikon aikana 39 uutta tykkäystä

Kilpailun säännöissä olisi ollut hyvä lukea vielä tarkemmin, että kilpailuun osallistutaan vastaamalla tähän julkaisuun. Nyt ihmiset olivat yrittäneet osallistua kirjoittamalla vastauksia jaettuihin päivityksiin.

Onko Facebook-kilpailuissa siis järkeä?

Mielestäni Facebook-kilpailuissa on toki järkeä, jos ne järjestetään oikein ja ne tukevat muutenkin yrityksen markkinointia ja tavoitteita. Kilpailuita ei kannata järjestää vain huvin vuoksi, vaan on syytä miettiä mitä julkaisulla halutaan kertoa, kenet halutaan tavoittaa ja miksi. Oikein järjestetyllä Facebook-kilpailulla voi olla mahdollista saada näkyvyyttä ja uusia asiakkaita.

Näin järjestät kilpailun tai arvonnan Facebookissa
Takaisin Blogi-sivulle