Näin toteutat saavutettavat nettisivut – lue 3+1 kohdan ohjeet

Nettisivujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, kuinka jouhevaa sivuston käyttö on: esimerkiksi tekstit ovat helposti luettavia ja valikko löytyy aina ennalta arvattavasta paikasta.

Saavutettavuudelle on määritetty erilaisia ohjeita ja määräyksiä, kuten EU:n saavutettavuusdirektiivi ja kansainvälinen WCAG-saavutettavuusstandardi. Vaikka nämä koskevat etupäässä julkishallinnon nettisivuja, niin saavutettavuuteen kannattaa silti kiinnittää huomiota. Hyvä saavutettavuus ei nimittäin ole keneltäkään pois, mutta se voi olla yritykselle kilpailuetu!

1. Varmista, että teksteistä saa selvää

Tekstin fonttikoon tulee olla riittävän suurta, jotta sen pystyy lukemaan helposti. Liian pieni fonttikoko voi johtaa siihen, että käyttäjä joutuu zoomailemaan sivunäkymää. Lisäksi rivivälin tulisi olla riittävän iso ja tekstirivit eivät saisi olla liian pitkiä.

Nettisivujen saavutttavuus: onko tekstissä ja taustassa riittävä kontrasti?

Onko tekstissä ja taustassa riittävä värikontrasti, jotta teksti erottuu riittävästi? Asia voidaan tarkistaa erillisellä ohjelmalla, joka kertoo tässä tapauksessa että kontrasti on riittämätön.

Käytettävän fontin tulee olla helposti luettavaa. Erityisen tarkkana kannattaa olla esimerkiksi kauno- ja käsinkirjoitettujen fonttien kohdalla. Tekstin värin sekä taustavärin välinen kontrasti tulee olla sellainen, että teksti erottuu riittävästi taustasta.

Varmista myös, että otsikkohierarkia on oikeanlainen: H1-pääotsikon tulee olla ylinnä, sen alla on H2-alaotsikko, ja sen alla on mahdollinen H3-ala-alaotsikko.

2. Nimeä kuvatiedostot ja kirjoita niille kuvailevat tekstit

Nettisivuille tulevat kuvat tulee nimetä loogisesti. Esimerkiksi image001.jpeg ei kerro mitään, mutta punaiset-korkokengat.jpeg kertoo heti, mistä on kyse. Tekstejä ei tulisi ikinä laittaa kuviksi. Lisäksi kuville tulee määritellä ns. alt-tekstit, joissa kuvaillaan, mitä kuva esittää. Näillä toimenpiteillä on vaikutusta myös hakukoneoptimointiin.

3. Ennalta-arvattavuus on hyve, kun on kyse käyttöliittymästä

Nettisivuilla ennakoitavuus on hyvää designia. Tämä tarkoittaa sitä, että vakioelementit kuten logo, valikko ja yhteystiedot löytyvät tietyistä paikoista – ja sama rakenne toistuu sivulta toiselle. Valikkoa ei tarvitse etsimällä etsiä ja tarjouslomakkeen käyttöön ei tarvita käyttöohjetta. Tylsää, mutta toimivaa.

Painikkeita tulee käyttää vain toimintojen suorittamiseen, esimerkiksi lomakkeen lähettämiseen tai tuotteen lisäämiseen ostoskoriin. Jos haluat siirtyä sivulta toiselle, käytä siihen linkkejä, äläkä painikkeita. Painikkeiden tulee olla myös riittävän isoja, jotta niihin on helppoa osua.

Sivuston tulee olla teknisesti oikein rakennettu, jotta sivustolla voi liikkua tarvittaessa pelkällä näppäimistöllä.

Mikäli käytät nettisivuilla lomakkeita, tee kenttien täyttöohjeista selkeitä. Virheilmoitusten tulee kertoa tarkasti, mikä meni pieleen ja missä kohdassa.

Unohda turhat vilkkuvat efektit, jotka eivät tuo käyttäjälle mitään lisäarvoa. Ja vaikka kuinka näkyvästi haluaisit mainostaa Black Fridayn -50% -tarjoustasi, niin unohda pop up -ikkunat. Ne ovat saavutettavuuden syntilistalla, samoin kuin vanhentunut Flash-tekniikka.

+1: Käytä selkokieltä, vältä tekstiseiniä

Nykyihminen ei jaksa lukea pitkiä tekstiseiniä. Lukihäiriöisille pitkät tekstimassat ovat vielä pahempia. Siispä rytmitä tekstiä. Käytä lyhyitä kappaleita, väliotsikoita ja listoja. Suosi lyhyitä lauseita.

Ja vaikka olisit itse alasi asiantuntija, kannattaa välttää kapulakieltä ja outoja lyhenteitä. Tai vähintäänkin kannattaa selittää ne auki. Selkokielinen teksti avautuu paremmin kaikille.

Sami Karjalainen

Vehree Blogi

Vehreen Blogi käsittelee maanläheisen mainostoimiston arkea, töitä, asiakascaseja, mainontaa, kokemuksia ja näkemyksiä.

Mistä aiheesta sinä haluaisit lukea lisää? Mitä olet aina halunnut tietää mainostoimistoista? Mikä mainonnassa askarruttaa, markkinoinnissa mietityttää?
Kerro se meille, niin kirjoitamme aiheesta! 

Viimeisimmät blogitekstit