15.5.2017

Näin valmistaudut yhteistyöhön mainostoimiston kanssa

Minulta kysytään usein suunnitteluprojektin alkaessa, miten prosessi etenee. Koska suunnittelutyö noudattaa usein samaa kaavaa, päätin kirjoittaa aiheesta. Itselläni nämä asiat tulevat niin automaattisesti ja selkärangasta, että helposti unohtaa, että prosessi on aloittaville yrittäjille uusi – etenkin, jos ei ole aiemmin tehnyt yhteistyötä mainostoimiston kanssa.

Käytän tässä jutussa esimerkkikeissinä aloittavaa yrittäjää, joka haluaa tilata logon, käyntikortin ja nettisivut. Yleensä tällaisen setin toteutukseen on hyvä varata aikaa kaikkiaan parisen kuukautta. Mikäli pohjatyöt on tehty huolellisesti, voi suunnitteluprosessi sujua huomattavasti nopeamminkin. Toisaalta, mikäli suunnitelmat elävät ja muuttuvat projektin edetessä, voi projektiin mennä enemmänkin aikaa.


Mainostoimiston asiakas joutuu itsekin töihin.

Aloituspalaverissa käydään läpi suunnittelun suuntaviivat

Projektin alussa kannattaa pitää aloituspalaveri, missä asiakas kertoo yrityksestään ja käydään läpi asiakkaan toiveita ja tavoitteita projektin suhteen. Pidän usein aloituspalaverin mielellään asiakkaan yrityksen tiloissa, jolloin pääsen itse samalla virittäytymään oikeaan moodiin.

Aloituspalaveri voidaan myös pitää puhelimessa, etenkin jos fyysinen välimatka on pitkä. Pidän kuitenkin kasvotusten tapaamista parempana, koska tällöin koen pääseväni paremmin tutustumaan asiakkaan ajatusmaailmaan.

Aloituspalaverin pohjalta laadin useimmiten tarkennetun tarjouksen, mikäli projektin sisältö ei suoraan vastaa esimerkiksi Vehree Kasvu -pakettia. Tässä vaiheessa asiakas joko hylkää tai hyväksyy tarjouksen, jolloin varsinainen suunnittelutyö pääsee alkuun.

Mitä asiakkaalta tarvitaan ennen palaveria: Ennen aloituspalaveria asiakkaalla olisi hyvä olla mielessä edes jonkinlainen ajatus siitä, mitä hän haluaa tilata. Tarkat suunnitelmat toki selkenevät palaverissa ja projektin edetessä. Aloittavalla yrittäjällä kannattaisi olla liiketoimintasuunnitelma tehtynä, koska se auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tulevan yritystoiminnan suunnitelmia. Joskus suunnittelutyö voi alkaa yrityksen nimen suunnittelusta, toisinaan asiakkailla on hyvinkin tarkat suunnitelmat logomallia sekä yrityksen värimaailmaa myöten valmiina.

Logon ja käyntikortin suunnittelu

Projektin suunnittelutyö aloitetaan useimmiten logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelulla ja käytännössä ensimmäinen konkreettinen tuotos asiakkaan yrityksen uudella ilmeellä on käyntikortti. Logon ja käyntikortin suunnitteluun on yleensä hyvä varata aikaa 1-3 viikkoa.

Logosta suunnittelen yleensä kaksi ehdotusta, joista asiakas valitsee mieluisimman. Tässä vaiheessa yleinen kysymys on: Mitä jos en tykkää kummastakaan ehdotuksesta? Suosittelen aina etukäteen, ennen koko yhteistyön aloittamista, tutustumaan työnäytteisiini osoitteessa www.samikarjalainen.net. Mikäli kädenjälki miellyttää, niin samantasoista jälkeä on luvassa. Mutta jos tyyli ei miellytä, niin siinä tapauksessa on turha tuhlata kummankaan aikaa.

Mitä asiakkaalta tarvitaan: Asiakkaalla olisi hyvä olla esittää jotain toiveita logosta ja visuaalisesta ilmeestä. Olen huomannut, että ”saat täysin vapaat kädet” ei ohjenuorana käytännössä toimi. Asiakas voi esimerkiksi etsiä netistä sellaisia logoja, joista tykkää ja vastaavasti sellaisia logoja, jotka aiheuttavat inhoreaktioita. Käyntikorttia varten tulee olla tiedossa, mitä tietoja käyntikorttiin laitetaan: esimerkiksi nimi, titteli, puhelinnumero, sähköpostiosoite, nettiosoite ja yrityksen osoite.

Nettisivuston suunnittelu ja toteutus

Logon ja käyntikortin suunnittelun jälkeen on aika aloitella nettisivuston suunnittelua. Tähän on hyvä varata aikaa suunnilleen kuukausi, riippuen toki sivuston laajuudesta.

Jos kyseessä on muutaman sivun (esim. 4-10 sivua) nettisivusto, aloitan useimmiten suunnittelemalla mallit sivuston etusivusta sekä yhdestä alasivusta. Muut alasivut toteutetaan lähes aina samaa mallipohjaa käyttäen. Nämä vedokset tehdään asiakkaan toiveiden ja ohjeiden pohjalta.

Saatuaan vedokset asiakas tekee niihin tarvittavat kommentit ja muutosehdotukset. Kun vedokset on hierottu kuntoon, alkaa varsinainen sivuston rakentaminen nettiin.

Kun sivusto alkaa olla suurinpiirtein kasassa, toimitan asiakkaalle tunnukset, joilla tämä pääsee tutustumaan sivustoon (joka ei siis vielä tässä vaiheessa ole yleensä julkisesti nähtävillä). Viimeistenkin fiksausten ja muokkausten jälkeen sivusto julkaistaan. Ja näin projekti on saatu päätökseen.

Mitä asiakkaalta tarvitaan: Nettisivustoa varten suosittelen yleensä benchmarkkaamaan eli kartoittamaan vaikkapa kilpailijoiden sivustoja. Mitä hyvää ja mitä huonoa sieltä löytyy? Tämä auttaa usein myös jäsentämään ajatuksia siitä, mitä sisältöä omalle sivustolle halutaan. Asiakkaalta tarvitaan alustava sivurakenne eli tieto siitä, mitä sivuja sivustolle tulee. Näitä voivat olla esimerkiksi etusivu, palvelut ja yhteystiedot. Sivurakenteen lisäksi tarvitaan alustava tekstirunko, joka voi olla vaikka ranskalaisilla viivoilla tehty. Lisäksi on hyvä miettiä, millaista visuaalista ilmettä sivustolle halutaan. Millaisia kuvia käytetään? Onko käytössä omia valokuvia, joita sivustolla voi käyttää? Vai käytetäänkö netin kuvapankkikuvia vai tarvitaanko valokuvaajan ottamia valokuvia.

Mainostoimistotyö perustuu yhteistyöhön

Kuten tästä tekstistä onkin jo selvinnyt, mainostoimistotyö perustuu aina yhteistyöhön. Mainostoimisto ei voi yksin – ilman asiakkaan ohjeita ja toiveita – päästä hyvään lopputulokseen. Tämän takia on tärkeää, että asiakas uskaltaa rohkeasti kertoa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa omia näkemyksiään. Lisäksi rohkaisen asiakkaita kertomaan reippaasti mielipiteensä vedoksiin, eli logoehdotuksiin sekä nettileiskoihin. Avoimella kommunikaatiolla saavutetaan paras lopputulos.

Näin valmistaudut yhteistyöhön mainostoimiston kanssa
Takaisin Blogi-sivulle