30.5.2016

Miten valita oikea WordPress-teema?

WordPressissä nettisivusto rakennetaan useimmiten valmiin teeman päälle. Hyvän ja toimivan WordPress-teeman valinta voi olla todella haasteellista. Itse olen käyttänyt tuntikausia erilaisten teemojen kartoittamiseen – tuntuukin, että se on yksi vaikeimmista asioista WordPressin käytössä.

Millainen on hyvä WordPress-teema?

Teeman valinta tietysti riippuu siitä, millaista nettisivustoa on suunnittelemassa. Portfolio-sivustolle ei välttämättä kannata valita samaa teemaa kuin verkkokauppa-sivustolle. Kannattaakin koittaa valita teema, joka mukautuu parhaiten kulloiseenkin tarpeeseen.

Nykyään, kun iso osa nettiselailusta tapahtuu mobiilissa, teeman tulee olla responsiivinen. Google painottaa mobiilisurffailun hakutuloksissa responsiivisia nettisivuja, joten tämä on tärkeää. Jos yrityksesi voisi muuten palvella potentiaalista nettiasiakasta, voi ei-responsiivinen sivustosi tipahtaa hakutuloksissa kauas kilpailijoiden taakse. Jos nettisivuja joutuu kännykällä käytettäessä zoomailemaan eestaas, sivusto ei ole responsiivinen.

Muita hyvän teeman ominaisuuksia ovat esimerkiksi ripeä sivuston lataamisnopeus ja riittävän helppo muokattavuus. On myös tärkeää, että teeman tekijä päivittää teemaa; jos siihen ei ole tehty päivityksiä moneen vuoteen, voi tietoturvan kanssa tulla ongelma. Joillekin saiteille sopii parhaiten ns. one page -sivutyyli, toisille taas perinteinen monisivuinen malli. Osa teemoista on ilmaisia, osa maksullisia. Ihan uutta teemaa harkitessa kannattaa lukea myös WordPressin sivustolta muiden käyttäjien arvosteluja teemasta.

Valintakriteerejä on siis useita. Esittelen seuraavaksi omasta mielestäni kolme parasta WordPress-teemaa, jotka olen käytössä testannut ja hyväksi havainnut.

Spacious: mainio perus-teema yrityssivustoille

ThemeGrillin julkaisemaa Spacious-teemaa olen käyttänyt monilla asiakkaitteni sivustoilla. Esimerkiksi Pekka Siukon ja Ylöjärven Yrityspalvelun nettisivut on rakennettu tämän teeman päälle. Myös Vehreen nettisivusto on rakennettu Spaciouksen päälle.

Tämä responsiivinen teema on varsin näppärä perus-yrityssivustoilla. Se on riittävän monikäyttöinen, mutta kuitenkin melko helposti muokattavissa. Mukauttimen kautta pystyy muokkaamaan esimerkiksi sivuston logoa, taustaväriä ja otsakekuvaa. WordPressin lisäosilla ja lähdekoodin pienillä muokkauksilla sivustosta pystyy tekemään entistä yksilöllisemmän.

Fukasawa: pelkistetty teema portfolio-sivustoille

Ruotsalaisen Anders Norénin kehittämä Fukasawa on aivan loistava WordPress-teema portfolio-sivustolle. Olen rakentanut Fukasawalla oman portfolioni. Lisäksi työn alla on eräälle asiakkaalle niinikään portfolio-saitti, joka rakennetaan Fukasawan päälle.

Fukasawaa voisi kuvailla sanoilla skandinaavisen tyylikäs. Siinä ei ole mitään turhaa, vaan kaikkea leimaa pelkistetty yksinkertaisuus – tyyli, josta itse pidän kovasti.

Fukasawa toimii blogimaisesti: postaukset tehdään artikkeileina, ja niiden artikkelikuva ja tekstiote näkyvät etusivulla laatikkoina. Sivun vasemmassa reunassa on valikko ja tila muille vimpaimille. Mukauttimen kautta on mahdollista muuttaa mm. sivuston logoa ja pääväriä.

Avada: monipuolinen teema, joka sopii useimmille nettisivuille

Uudempi tuttavuus minulle on ollut Theme Fusionin julkaisema Avada, joka maksaa 58 dollaria sivustoa kohden. Olen käyttänyt Avadaa vasta RV-Lattioiden sivuilla, mutta parhaillaan on jo työn alla toinen Avada-sivusto. Voin sanoa, että tämä teema on hintansa väärti.

Avada vaikuttaa todella monipuoliselta, vaikka olen hyödyntänyt vasta murto-osaa sen ominaisuuksista. Tällä teemalla on mahdollista toteuttaa nykyaikaisia ja näyttäviä sivustoja, joilla on esimerkiksi laidasta laitaan olevia taustakuvia. Avadalla on myös mahdollista toteuttaa nykyään niin suosittuja one page -sivuja, eli koko sivuston sisältö on tehty käytännössä yhdelle sivulle, ja yläreunassa oleva valikko on koko ajan näkyvissä selaamisen ajan.

Parhaat WordPress-teemat
Takaisin Blogi-sivulle