17.10.2016

Sponsorointi voi olla työpanoksen antamista

Usein sponsorointi mielletään raha- tai tavaralahjoitusten antamiseksi, mutta sponsorointi voi myös olla palveluiden – kuten työpanoksen – antamista. Sponsorointi ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan sillä on molemminpuolista hyötyä. Siksipä sponsoroinnin voisikin laskea yhdeksi markkinointikeinoksi.

Kaikkitietävä Wikipedia määrittelee sponsoroinnin seuraavasti:
Sponsorointi on tapahtuman, toiminnan, henkilön tai organisaation tukemista joko rahallisesti tai tarjoamalla tuotteita tai palveluita. Sponsori hakee kaupallisen yhteistyön kautta hyötyä omaan liiketoimintaansa. Sponsorointiyhteistyö on vastikkeellista yhteistyötä kahden eri osapuolen, yrityksen ja kohteen kesken.

Vehree sponsorina

Vehree tekee jonkin verran sponsorointia. Kyseessä on ollut mainostoimistotyön tarjoamista, eli suoria raha- tai tavaralahjoituksia ei ole tehty. Sponsorointitöitä on tehty varsinaisten töiden ohessa, työtilanteen niin salliessa. Työpanoksen hinnalla Vehree saa esimerkiksi näkyvyyttä ja siten positiivista julkisuutta. Ja näin myös uusia asiakkaita.

Sponsorointityöt ovat olleet sekä hyödyllisiä että mielenkiintoisia: sponsoroitavat ”asiakkaat” ovat poikkeuksetta hyvin kiitollisia tehdystä työpanoksesta. On hienoa, kun voi omalta osaltaan olla mukana auttamassa hyvän asian puolesta.

Case 1: Pengonpohjalainen

Vehree sponsorina: Pengonpohjan kylälehti, Pengonpohjalainen

Vehree on ollut alusta asti mukana Pengonpohjalaisen julkaisutoiminnassa. Läheisen Pengonpohjan kyläyhdistyksen julkaiseman lehden ensimmäinen numero julkaistiin joulukuussa 2014, ja sen jälkeen lehteä on julkaistu kaksi kertaa vuodessa. Lehden artikkelit ovat käsitelleen Pengonpohjaa liippaavia aiheita, esimerkiksi alueen historiaa ja nykyaikaa, ruisleivän leipomista ja rallikisoja. Lehden painokulut on pääosin rahoitettu mainosmyynnillä.

Vehreen osuus lehden teossa on ollut välillä laajempi, välillä suppeampi. Osittain mukaan on kuulunut juttujen ideoimista, kirjoittamista sekä valokuvaamista. Vehree on aina vastannut lehden visuaalisesta ilmeestä sekä taitosta. Vehree on saanut lehdestä vastaavasti takakannen mainospaikan. Lehti on saanut paljon kiitosta ja kehuja, niin ulkoasusta kuin sisällöstä.

Case 2: Ylöjärven Ilveksen futsal-joukkue

Vehree sponsorina: YIlveksen kausikortit

Ylöjärven Ilveksen eli YIlveksen futsal-joukkueelle Vehree on suunnitellut kausikortin jo kahtena vuonna. Kortin painatuksesta on vastannut ylöjärveläinen Katajamäki Print & Media. Vehree on saanut tästä sponsorityöstä vastikkeeksi mainoksensa kortin kääntöpuolelle sekä logon näkyviin futsal-otteluiden otteluohjelmiin.

Tarvitseeko yhdistyksenne sponsoritukea?

Vehree on hyväsydäminen mainostoimisto. Mahdollisuuksien mukaan voi olla mahdollista ottaa tehtäväksi lisää sponsoritöitä, toki työtilanteen mukaan. Etusijalla ovat järjestöt ja säätiöt, joiden arvomaailma sopii yksiin Vehreen arvojen kanssa.

Mikäli järjestösi tarvitsee pienimuotoista mainostoimistoapua, niin ota yhteyttä – katsotaan, mihin se voi johtaa!

Sponsorointi voi olla työpanoksen antamista
Takaisin Blogi-sivulle