4.4.2016

Terveisiä kotitoimistosta!

Kaukana ovat ne ajat, kun mainostoimistot olivat kuin Mad Menissä: iso sali täynnä sihteerikköjä hakkaamassa kirjoituskoneitaan, AD:t puvut päällä sikarinsavuisissa huoneissaan pitämässä presentaatioita tai copywriterit rupattelemassa viskilasi kädessään.

Kivijalka-mainostoimistot – katoavaa kansanperinnettä?

Sikarinkäryä toimistoista harvemmin nykyään löytyy, mutta yksi asia on säilynyt vielä nykypäivään: toimiston puitteilla halutaan luoda asiakkaille tietynlaista mielikuvaa. ”Menestyvällä mainostoimistolla on tilat kaupungin parhaalla paikalla ja se on sisustettu kalliilla huonekaluilla.”

Mutta ovatko toimisto, sen puitteet ja sisustus asiakkaalle olennaisia vielä 2010-luvulla? Valitseeko asiakas mainostoimiston sillä perusteella, onko toimistossa kalliit kalusteet ja osoitteena Keskustori? Vai voisiko valintaan vaikuttaa se, millaiset nettisivut yrityksellä on, millaisia ovat työnäytteet ja mitä yrittäjäkollegat siitä kertovat?

Yleisemmin: voisiko tässä olla tapahtumassa samanlainen muutos kuin kaupan alalla, verkko syö kivijalkaa?

Asia varmasti jakaa asiakkaita. Osa arvostaa hulppeita toimistotiloja, kun taas osalle niillä ei ole tuon taivaallista merkitystä. Tärkeintä on, että homma hoituu ja hinnoittelu on järkevää.

Kotitoimisto on asiakkaan säästö

Reilu vuosi sitten perustamani Vehree toimii kotitoimistossa. Koska kyseessä on yhden miehen yritys, kotitoimisto oli luonteva ratkaisu. Miksi vuokrata toimitilat, kun saatan tehdä töitä kotona? Työmatka on lyhyt ja välillä saatan käyttää koiraa pissalla.

Oikeastaan: mitä enemmän asiaa pohdin, sitä järkevämmältä ajatus tuntui.

Asiakashan loppujen lopuksi maksaa myös toimistotilojen kustannukset, joten se nyt vaan on tyhmää maksaa toimistovuokrista.

Mainostoimistoalalla myös face-to-face-palaverien määrä on vähentynyt. Usein on tarvetta vain aloituspalaverille, ja muuten yhteydenpito hoituu sähköpostilla ja puhelimitse.

Suurin osa Vehreenkin asiakastapaamisista pidetään asiakkaan tiloissa. Se on käytännöllistä, koska samalla on helppoa tutustua asiakkaan toimintaan. Mihin kivijalkatoimistoa siis tarvitaan?

Työntekijöille tarvitaan toimisto

Totta kai tilanne on aivan erilainen, jos yrityksellä on työntekijöitä. Pikkuruiseen kotitoimistoon ei nimittäin montaa graafikkoa mahdu. Sitä paitsi toimistokoira Sinni tarvitsee paljon tilaa.

Tässä vaiheessa Vehreellä ei ole ollut työntekijälle tarvetta: alihankinta on päivän sana myös mainostoimistobisneksessä. Jos projektissa tarvitaan vaikkapa valokuvaajaa tai koodaria, palvelun voi ostaa ulkopuoliselta tekijältä.

Mutta ei koskaan pidä sanoa ei koskaan. Tulevaisuus näyttää, mikä on Vehreen tilanne viiden vuoden päästä. Vieläkö kirjoitellaan blogia kotoa vai onko toimistolle oma hirsirakennus…

Terveisiä kotitoimistosta!
Takaisin Blogi-sivulle