2.12.2016

Värillä on väliä

Eräs asiakkaani pohdiskeli, miksi Suomessa käytetään niin säästeliäästi värejä:

”Ollako tosi rohkea vai pelatako varman päälle? Koko meidän ympäristö on vain harmaata-valkoista-mustaa. Eikö mainonnassakaan uskalleta olla värikäs? Yritin ostaa värikkäitä laattoja – kaupassa vain harmaata-valkoista-mustaa. Yritin ostaa keltaista talvitakkia, no sitä nyt ei ainakaan Suomesta löydy. Onko tämä kansanluonne ja jos on, pitäisikö tehdä oma pieni osansa sen muuttamiseksi Etelä-Amerikkalaiseen suuntaan ja vetää rohkeasti kirjavaa päälle, seinälle ja mainontaan!”

Oranssit sakset ja sininen suklaa

Jäin miettimään tuota asiakkaan kommenttia. Olen itse törmännyt samaan värivalikoiman kapeuteen laattakaupassa, ja autojen suosituin väri Suomessa on tutkitusti harmaa. Vaikka en täysin allekirjoita väitettä yritysten värien käytön ankeudesta, niin on siinä osittain jotain perää.

Monet kotimaiset yritykset hyödyntävät värejä ansiokkaasti niin tuotteissaan kuin viestinnässään. Esimerkiksi Fazerin sininen ja Fiskarsin oranssi ovat ikonisia, kaikkien tuntemia värejä.

Mutta löytyypä mainioita esimerkkejä kotikulmiltakin: Ylöjärvelläkin on hoksattu, että värien käytöllä voi erottua kilpailijoista.

Avant Tecnon kuormaajien väri on vihreä.
Avant Tecnon kuormaajien vihreä väri yhdistetään ympäristönsuojeluun. Kuva: Avant Tecno.

Avantin vihreät kuormaajat ilahduttavat

Ylöjärvellä toimiva Avant Tecno on tunnettu vihreistä kuormaajistaan. Se on jopa niin tunnettu, että vihreä kauhakuormaaja on vilahtanut Aku Ankassa. Tiedustelin Avant Tecnon toimitusjohtajalta Risto Käkelältä, miksi kuormaajat ovat juuri vihreitä:

”Silloin kun väriksi alunperin valittiin vihreä, Avant oli hyvin pieni yritys. Mitään maailmaa syleilevää harkintaa ei silloin tehty, mutta haluttiin kuitenkin erottua. Myöhemmin, 2000-luvun alussa värimaailmaa muutettiin aiemmasta tummemmasta vaaleampaan vihreään. Halusimme koneiden näyttävän iloisemmilta ja modernimmilta. Värisävyn muuttaminen oli harkittu teko: Haluttiin olla moderneja. Haluttiin, että koneen nähdessään ihmisille tulee iloinen mieli. Vihreä yhdistetään ympäristön suojeluun, ja meidän uusille sähkökäyttöisille koneille tämä sopii hyvin. Avant on meidän brändi ja koneet tunnetaan väreistään. Kyllä väri ja muotoilu ovat erittäin tärkeitä kilpailutekijöitä.”

Väri on yksi osa kokonaisuutta

Onnistunut värivalinta niin tuotteissa kuin yritysviestinnässäkin luo asiakkaille muistijäljen. Tietenkin väri on vain yksi osa kokonaisuutta; tuotteen ja palvelun täytyy olla muiltakin osin kunnossa. Esimerkiksi yritysilme koostuu muistakin tekijöistä, esimerkiksi muodoista, kuvista, typografiasta ja graafisista elementeistä. Pahin tilanne on, jos yritysilme on mitäänsanomatonta harmaata, jolloin se ei jää kenenkään mieleen. Hajuton ja mauton unohtuu helposti. Systemaattisella värien käytöllä yritysviestinnässä on hyötyä.

Mutta miksi värien käyttö on Suomessa niin rajoittunutta? Usein yritysten visuaalisessa ilmeessä on käytössä yksi tehosteväri, jonka tukena käytetään harmaata-valkoista-mustaa. Mistä tämä johtuu? Olemmeko me suomalaiset tosiaan niin pidättyväisiä, että useita värejä ei uskalleta yhdistellä?

Käytetään niitä värejä!

Räikeistä väreistä ja erityisesti niiden yhdistelmästä voi tulla helposti halpa mielikuva. Joillakin yrityksillä, kuten Tokmannilla, tämä on luultavasti juuri tavoitekin, ja silloin värien valinta tukee haluttua sanomaa. Mutta voiko värejä yhdistellä niin, että tulos olisi silti tyylikäs? Vaikka mietin tätä, en keksinyt esimerkkiä hyvin värikkäästä ja silti tyylikkäästä suomalaisesta brändistä.

Myönnetään. Osittain suppea väripaletti on varmasti meidän graafisten suunnittelijoiden laiskuutta. On niin helppoa valita yksi tehosteväri – olkoon se sitten oranssi, vihreä tai sininen – ja rakentaa ilme sen ympärille käyttämällä harmaata-valkoista-mustaa. Toisaalta asiakasyrityksen on helpompaa ylläpitää simppeliä väripalettia verrattuna tilanteeseen, että yrityksen värimaailmassa olisi kaikki sateenkaaren värit. Joka tapauksessa otan tämän haasteeksi itselleni: jatkossa lupaan yrittää käyttää värejä pirteämmin. Olkoon tämä pieni askel kohti Etelä-Amerikkalaista väri-ilottelua!

Värillä on väliä
Takaisin Blogi-sivulle