Voiko nelikymppinen mennä tettiin? Kyllä, ainakin Nokian Uutisiin

Jokin aika sitten rupesin miettimään, miten hienoa olisi lähteä näin aikuisiällä tettiin eli työelämän tutustumisjaksolle. Miksi tetin pitäisi olla vain peruskoululaisten etuoikeus? Kai nelikymppinenkin voisi lähteä tutustumaan muihin työpaikkoihin!

Siispä yrittäjänvapautta hyödyntämään. Journalistinen työ kun on aina kiinnostunut, heitin ideani Nokian Uutisten päätoimittajalle Juha Karilaiselle. Yllätyksekseni hän ei tyrmännyt ideaani, vaan otti siitä kopin ja toivotti tervetulleeksi tutustumaan Nokkariin päivän ajaksi.

Netti muutti lehdenteon

Vuonna 1913 perustettu Nokian Uutiset toimi alunperin nimellä Pirkkalan Uutiset – Nokian kauppala kun oli tuolloin osa Pirkkalan pitäjää. Myöhemmin Nokiasta tuli oma kuntansa ja lehden nimikin vaihtui.

Tätä nykyä Nokian Uutiset on osa Alma Mediaa. Kolme kertaa viikossa ilmestyvän lehden levikki on vajaat 7000 kappaletta. Nokkarissa työskentelee yhdeksän työntekijää: toimittajia ja mediamyyjiä. 

Tältä Nokkari on näyttänyt eri vuosikymmenillä.

Tältä Nokian Uutiset on näyttänyt eri vuosikymmenillä.

Keskusteluissa Karilainen nostaa tiheään esille digitalisaation, joka on suurin murros sitten kirjapainon keksimisen. Lehtiala on muuttunut nopeasti yhden sukupolven aikana: Karilaisen isä työskenteli painajana, jonka työnkuvaan kuului asetella irtokirjaimia paikoilleen.

Yleisesti ottaen media-ala tuskailee nykyään kannattavuuden parissa. Karilaisen mukaan suuri virhe oli netin alkuaikoina jakaa artikkeleita ilmaiseksi netissä. Kun lukijat ehtivät tottua siihen, ei mediasisällöistä haluttaisi enää maksaa.

Klikkiotsikot ovat tarpeellisia

Nykyään lehtijutun suunnittelu lähtee netti edellä, ja printtijutut suunnitellaan vasta verkkojuttujen pohjalta. Artikkeleista suunnitellaan esimerkiksi Facebook-jaot ja Nokkarin oman äpin push-ilmoitukset. 

Jokaisen artikkelin on oltava myyvä ja kiinnostava. Erityisesti netissä otsikon rooli on kriittisen tärkeä: sen on kaapattava lukijan mielenkiinto salamana tai lukija ei avaa koko artikkelia. Kilpailu ihmisten ajankäytöstä on kovaa. Paikallislehden kilpailijoita ovatkin esimerkiksi Netflix ja harrastukset.

Nokian Uutisten päätoimittaja Juha Karilainen

Nokian Uutisten päätoimittaja Juha Karilainen katselee tekemättömiä töitä.

Netti on muuttanut myös median roolia keskusteluaiheiden portinvartijana, koska verkkoaikana ihmisten puheita ei voida enää rajoittaa. Viime aikojen tärkeitä ja ihmisiä kiinnostavia puheenaiheita Nokialla ovat olleet esimerkiksi nuorison ilkivalta, koulujen homeongelmat, Viinikanniemen kohtalo ja Tehdassaaren tulevaisuus.

Sirpaleista työtä

Päätoimittajan työ on Juha Karilaisen mukaan hyvin sirpaleista. Työpäivään voi kuulua juttujen ideointia, sidosryhmäsuhteiden hoitoa, pääkirjoituksen tekoa, matkalaskujen hoitoa ja lehden taittoa. Työ onkin opettanut Karilaiselle erityisesti priorisointia ja ei-sanan käyttöä. Lisäksi on opeteltava työasioiden sulkemista pois mielestä, vaikkakin työasiat kulkevat väkisinkin mukana normaalin työajan ulkopuolelle.

Median tulevaisuus on digitaalinen

Mikä on Nokkarin tulevaisuus? Kyselyihini siitä, korvaako digi kokonaan printtilehden, Karilainen ei suostu vastaamaan. Nokian Uutiset on pärjännyt hyvin digimurroksessa ja digitilausten määrä kasvaa jatkuvasti – tänä vuonna kasvua on tullut jopa 70 prosenttia. Lukutottumukset muuttuvat siis nopeasti.

Tulevaisuudessa yleistyvät Karilaisen mukaan myös livevideot. Käytännössä livestriimit voivat olla netin kautta lähetettävää videokuvaa vaikkapa ylioppilasjuhlista tai eduskuntavaalipaneeleista. Videostriimiin voidaan liittää myös selostus.

Sisältömarkkinointi eli advertoaali on yksi mainonnan muoto, jonka merkitys voi tulevaisuudessa kasvaa. Lehtijutun muotoon puettu mainos antaa lukijalle lisäarvoa ja mainostaja saa kerrottua oman asiansa ilman myynnillistä tuputtamista.

Entäpä kirjoittavatko robotit tulevaisuudessa uutisia Nokkariin?
– Robottien tekemiä uutisia esimerkiksi vaali- ja urheilutuloksista on jo tälläkin hetkellä Ylellä ja Hesarissa. Tämän hetken robotiikka ei oikein palvele Nokian Uutisten tarpeita, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, Karilainen kommentoi toiveikkaasti.

Sami Karjalainen

Vehree Blogi

Vehreen Blogi käsittelee maanläheisen mainostoimiston arkea, töitä, asiakascaseja, mainontaa, kokemuksia ja näkemyksiä.

Mistä aiheesta sinä haluaisit lukea lisää? Mitä olet aina halunnut tietää mainostoimistoista? Mikä mainonnassa askarruttaa, markkinoinnissa mietityttää?
Kerro se meille, niin kirjoitamme aiheesta! 

Viimeisimmät blogitekstit