5.5.2016

Ympäristöystävällisen painotuotteen suunnittelu – 5 askeleen ohjeet

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos haluaa toteuttaa painotuotteen ympäristöystävällisesti? Painotuotteen päädyttyä käyttöikänsä loppuun se voi olla enemmän tai vähemmän kierrätettävissä. Painotuotteen – kuten esitteen, lehden tai käyntikorttien – suunnittelun ympäristöystävällisyys on useiden osatekijöiden kokonaissumma.

1. Painotuotteen tarve ja järkevät aikataulut

Ympäristöystävällisin painotuote on tietenkin painamaton painotuote. Onko suunniteltava painotuote tarpeellinen? Palveleeko se todella tarkoitustaan, kannattaako sitä tehdä? Jos vastaus on ei tai epävarma, kannattaa miettiä asiaa uudelleen.

Kiireisillä tai epärealistisilla aikatauluilla voidaan pilata mikä tahansa painotyö. Tämä lisää kustannuksia ja ympäristökuormitusta. Siispä kiire pois! Minulle on käynyt niinkin, että painotyö on pitänyt saada kamalalla kiireellä painoon. Sitten kun painokoneet ovat jo tuupanneet valmiin tuotteen pihalle, onkin asiakas löytänyt pikavauhdilla painetusta työstä kriittisen virheen. Aiemmin painetut on heitetty pois ja tehty uusintapainos samantien. Järkevää? Ekologista?

2. Painotyön formaatti, värit ja painosmäärä

Valtaosa painotuotteisiin liittyvistä ympäristövaikutuksista määräytyy tuotesuunnitteluvaiheessa, joten formaattiin, väreihin ja painosmäärään tulee kiinnittää huomiota.

Painotyön kooksi kannattaa valita standardikoko, jolloin hukataan mahdollisimman vähän paperiarkin raakakoosta. Käytännössä tämä tarkoittaa A- tai B-sarjan kokojen käyttöä, eli vaikkapa A4- tai A5-sivukokoa. Tällä on merkitystä erityisesti silloin, kun kyse on suuremmista painosmääristä.

Painotyön väritystä mietittäessä on ympäristöä ajatellen suositeltavaa pitäytyä perinteisissä CMYK-väreissä. Erikois- ja tehostevärit, kuten PMS-, metalli- ja fluorivärit kuormittavat nimittäin enemmän ympäristöä.

Painotyöstä ei kannata varmuuden vuoksi tilata liian isoa painosta, vaikka usein isoa painosmäärää tilatessa yhden kappaleen hinta tuleekin edullisemmaksi. Digipainolla on mahdollista ottaa pieniäkin painoksia, jolloin tuotteita ei jää nurkkiin pyörimään. Kannattaa kuitenkin huomioida, että mahdollinen lisäpainos nostaa kustannuksia ja lisää päästöjä merkittävästi, eli painosmäärän tarpeen arviointi on syytä tehdä mahdollisimman tarkasti.

3. Paperin valinta

Painotuotteeseen olisi hyvä valita mahdollisimman kevyt paperi, jolloin paperin valmistukseen kuluu mahdollisimman vähän raaka-aineita. Kannattaa kuitenkin pitää myös mielessä painotuotteen käyttötarkoitus: jos esimerkiksi käyntikortin on tarkoitus kestää kauemmin kuin hetken verran, ei sitä kannata tehdä sanomalehtipaperille. Lisäksi paperin vahvuudella ja tyypillä haetaan myös tiettyä fiilistä ja imagoa. Paperin valinta onkin usein kompromissi ympäristöystävällisyyden, käyttötarkoituksen ja imagon välillä.

Uusi vai kierrätyspaperi? Tämä on vaikea kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Papereissa käytetään täysin tai osittain kierrätyskuitua. Uusiopaperimassan valmistaminen kuluttaa vähemmän energiaa ja luonnonvaroja kuin uudesta neitsytpuukuidusta valmistettu paperi. Toisaalta, jos uutta kuitua tuottava metsä on hoidettu kestävällä tavalla, voi siitä saatu kuitu olla yhtä ympäristöystävällistä kuin kierrätyskuitukin. Ympäristöystävällistä ei myöskään ole käyttää vaikkapa Etelä-Euroopasta asti rahdattua kierrätyspaperia. Paperia ei myöskään voi loputtomiin kierrättää: 4-5 kierrätyksen jälkeen puun kuitu on niin lyhyttä, ettei sitä pysty enää käyttämään paperin valmistuksessa, joten neitsytpuukuituakin paperinvalmistuksessa tarvitaan. Lisäksi kannattaa huomioida, että se fiilikseltään ekologisen tuntuinen, karhean epätasainen ja kellertävä paperi ei välttämättä ole lainkaan ympäristöystävällinen. Kannattaakin selvittää, mitä paperi on syönyt!

Yksinkertaisinta lienee valita paperi, joka valmistetaan lähellä kirjapainoa. Käytännössä kannattaa suosia kotimaisia papereita, olivatpa ne sitten uusia tai kierrätyspapereita.

4. Jälkikäsittelyt

Painotuotetta suunnitellessa kannattaa miettiä sen elinkaarta: onko esite, käyntikortti tai lehti ajateltu säilytettäväksi vai heitetäänkö se kertalukemisen jälkeen pois? Tämä vaikuttaa esimerkiksi jo mainittuun paperilaatuun, mutta myös jälkikäsittelyihin. Näitä on olemassa useita erilaisia, joista osa on enemmän ja osa vähemmän ympäristöystävällisiä. Lakkaukset, laminoinnit ja folioinnit ovat ongelmallisia painotuotteen kierrätyksen kannalta, koska ne tekevät tuotteesta lähestulkoon kierrätykseen soveltumattoman.

Jälkikäsittelyjä suunniteltaessa onkin mietittävä painotuotteen todellista käyttöä. Usein käytettävän, lompakossa vuosia mukana kannettavan kortin tulee kestää kulutusta aivan eri tavalla kuin kertaalleen luettavan lehden. Jos pitkään säilytykseen ja rankkaan käyttöön tehtävä painotuote hajoaa samantien, ei sekään ole ekologisesti järkevää. Toisaalta monesti esimerkiksi laminointi voidaan välttää käyttämällä paksua kartonkia, mikä on usein riittävän kestävä ratkaisu.

5. Painopaikan valinta

Painotuotteelle kannattaa valita valmistajaksi painotalo, joka on mahdollisimman lähellä loppuasiakasta. Näin siis, ellei painotuotetta ole tarkoitus postittaa loppuasiakkaille (esim. asiakaslehdet). Kyllähän Kiinasta tai Virosta voi saada joskus edullisia painotöitä, mutta tuotteiden rahtaaminen kotimaahan aiheuttaa ympäristöpäästöjä. Läheisen painotalon suosimisella on myös paikallista työllisyyttä tukeva vaikutus omalla alueella.

Mistä sitten tietää, ottaako valittu painotalo toiminnassaan huomioon ympäristöseikat? Voi tietysti koittaa kysellä painon toimintatavoista, mutta on myös helpompi ratkaisu: Joutsenmerkittyjen painotalojen suosiminen. Ne ovat ympäristön kannalta turvallisia vaihtoehtoja, koska niiden tuotantoprosesseissa täyttyvät tiukat ympäristökriteerit.

Joutsenmerkityn painon käyttö helpottaa painotalon valintaa, mutta toisaalta olen huomannut työssäni erään asian: koska Joutsenmerkki on maksullinen, sen hankinta voi olla etenkin pienemmille painotaloille kustannustekijä. Painotalo siis voi toimia hyvinkin ympäristöystävällisesti, vaikka sillä ei olisikaan standardinmukaista ympäristömerkkiä.

Summa summarum

Painotuotteen suunnittelu on usein monen asian kompromissi. Monet asiat, joilla saavutetaan painotuotteen ympäristöystävällisyyttä, ovat itse asiassa myös kustannusten kannalta asioiden järkevöittämistä. Eli samanaikaisesti säästetään rahaa ja luontoa. Suunnittelussa kannattaakin pitää mukana kohtuus, terve järki sekä tietysti painotuotteen käyttötarkoitus.

Tekstin pohjana on käytetty opinnäytetyötäni Vihreä graafikko – Ympäristöystävällisen painotuotteen suunnittelu (2007) höystettynä useiden vuosien työkokemuksella. Kiitos myös Kirjapaino Hermeksen Kari Mattilalle hyvistä vinkeistä!

Ympäristöystävällisen painotuotteen suunnittelu
Takaisin Blogi-sivulle